Konkurs i loterie konsumenckie - o czym warto pamiętać?
Dziś niemal wszystko można sprzedać, a konsumenci z każdej strony są zalewani atrakcyjnymi produktami i usługami. Konkursy konsumenckie czy loterie, są dziś standardem. Akcje te mają zachęcić odbiorców do skorzystania z oferty danej marki. W końcu nic tak nie działa, jak pozytywne emocje płynące z wygranej oraz samo poczucie, że nagrody są na wyciągnięcie ręki… Loterie konsumenckie i konkursy, pomimo że cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów, ich organizacja może być prawdziwym wyzwaniem dla podmiotów, które się tym zajmują. O czym warto pamiętać, wdrażając akcje promocyjne?
1. Legalność konkursu i loterii
Chociaż konkurs konsumencki i loteria w istocie są akcjami promocyjnymi z nagrodami, to w przypadku loterii bardzo łatwo naruszyć legalność całego przedsięwzięcia. Dlaczego? Otóż jej przeprowadzenie wiąże się ze spełnieniem wielu rygorystycznych wymagań, które wynikają wprost z przepisów ustawy o grach hazardowych. To na organizatorze (czyli zazwyczaj agencji) spoczywa obowiązek uzyskania odpowiedniego pozwolenia. W myśl obowiązującej ustawy o grach hazardowych niedopełnienie tego obowiązku grozi wysoką karą pieniężną. Co więcej, jeśli uczestnik nielegalnej loterii ma świadomość, że jest ona zorganizowana niezgodnie z prawem i decyduje się na przystąpienie do niej, również i on może ponieść tego konsekwencje. Więcej o tym, gdzie zgłosić nielegalną loterię przeczytasz w naszym innym wpisie.
Pozwolenie na przeprowadzenie loterii nie jest wydawane od ręki. Minie sporo czasu, zanim uda się je otrzymać. Do tego trzeba skompletować cały plik dokumentów (gotowy regulamin, nagrody, dane organizatora itd.), Te formalności muszą być dopełnione najpóźniej na 2 miesiące przed startem loterii.
Kolejną kwestią, jeśli chodzi o loterie konsumenckie, jest potwierdzenie, że nie zalegamy ze składkami w ZUS-ie oraz Urzędzie Skarbowym. Do tego musimy wykazać, że mamy środki na zakup nagród i że pochodzą z legalnego źródła, konieczne będzie pozyskanie gwarancji bankowej, która zapewni wypłatę nagród w razie
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
2. Znajomość przepisów
Jeśli chodzi o konkursy konsumenckie, to dobrze jest znać zasady poszczególnych platform społecznościowych, jeśli decydujemy się na wykorzystanie ich w planowanej aktywności. Inaczej sprawa wygląda w przypadku loterii promocyjnych. Tutaj obowiązuje ustawa z dnia 19 listopada 2019 roku, która następnie została znowelizowana 15 grudnia 2016 roku, a od 1 kwietnia 2017 roku weszły w życie dodatkowe obostrzenia. Organizując loterie konsumenckie, trzeba więc być dobrze rozeznanym w aktualnych przepisach. Dla przykładu - chcąc zorganizować loterię w naszym kraju w formie internetowej, domena strony musi być przypisana do polskiej strony internetowej. Co więcej, organizator musi prowadzić w czasie rzeczywistym archiwizację niezbędnych danych. Zmieniły się także kary i wysokość opłat, a osoba, która czuwa nad prawidłowym przebiegiem loterii nie musi już posiadać świadectwa wydawanego przez Ministra Finansów. Wystarczy, że odbędzie adekwatne szkolenie.
3. Dobry regulamin
Dobrze napisany regulamin to absolutny must have, który musi posiadać każda loteria czy konkurs konsumencki. Dlaczego jest aż tak ważny? Ponieważ to on określa wszelkie zasady dotyczące akcji promocyjnej, a w szczególności: czas trwania wydarzenia, zasady uczestnictwa, rodzaj nagród, sposób ich zdobycia, reklamacje. Każda luka i niejasności w regulaminie może być podstawą wszczęcia przez uczestnika sprawy w sądzie. Tworząc regulamin, warto więc pamiętać, by w sposób jasny, ale i wyczerpujący przedstawić wszystkie istotne dla danego konkursu czy loterii kwestie. Bardzo ważne jest także uwzględnienie RODO oraz sposobu, w jaki będą przetwarzane dane uczestników, i wskazanie, kto jest ich administratorem.
4. Wybór strony
Dziś niemal każdy konkurs konsumencki, podobnie jak loterie i inne akcje promocyjne, można przeprowadzić za pomocą Internetu. To zdecydowanie ułatwia dostęp i zwiększa grono uczestników. Aby jednak podjęte działania rzeczywiście przyniosły spodziewany efekt, lepiej dobrze się zastanowić nad wyborem odpowiedniej platformy. To może być własna strona. Zlecając jej wykonanie agencji, warto pamiętać o trzech kwestiach:
- przejrzystość strony,
- oryginalność,
- szybkość ładowania treści.
To chwila decyduje o tym, czy odbiorca zostaje na stronie, czy trwale się do niej zniechęci…
5. Wybór nagród i cała logistyka
Wybór, zakup i przygotowanie nagród wymaga czasu. Wszystko zależy do specyfiki danej akcji promocyjnej. Organizując konkursy konsumenckie, w których do wygrania będzie np. wycieczka, trzeba wybrać najkorzystniejszą opcję transportu, zorientować się w atrakcjach danego miejsca itd. Z kolei, gdy do wygrania jest nagroda rzeczowa, trzeba ją odpowiednio zapakować i zazwyczaj wysłać do zwycięzcy. Najważniejszą kwestią jest jednak odpowiedni dobór nagród np. do motywu przewodniego promocji.
6. Reklama to podstawa
Chociaż loterie konsumenckie same w sobie są doskonałą reklamą, zwiększają szum i zainteresowanie marką, to jednak najpierw trzeba zadbać o odpowiednią komunikację z klientem. Reklama graficzna z wykrywaniem popularnych platform w social mediach może być dobrym kanałem komunikacji i dać organizatorowi pewność, że wiadomość o akcji promocyjnej dotrze do szerokiego grona odbiorców.
7. Trzeba się rozliczyć
Nie wszystkie nagrody podlegają obowiązkowi zapłaty podatku od wygranej. Gdy jednak nagroda w loterii przekracza wartość 2280 zł, wtedy trzeba się rozliczyć, a obowiązek ten spada na organizatora akcji promocyjnej. Inaczej wyglądają kwestie podatkowe w konkursie czy promocji typu buy&get, dlatego ważne, aby zapoznać się szczegółowo z obowiązkami podatkowymi dotyczącymi aktywności, która planujemy przeprowadzić.
Akcje promocyjne to prawdziwe wyzwanie i wiele kwestii, które trzeba mieć na uwadze. Organizując konkurs konsumencki, czy loterie, trzeba mieć doświadczenie w tego typu działaniach. Dobry partner to podstawa sukcesu całego przedsięwzięcia.
Przeczytaj również inne wpisy: