Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie
Agencja marketing zintegrowanego Smolar

Buzz marketing - co to jest i jakie daje korzyści?

Buzz marketing - co to jest?

Czy wiesz, że blisko 75% konsumentów korzysta z mediów społecznościowych do podejmowania decyzji zakupowych? Co więcej, nawet 9 na 10 konsumentów przy wyborze produktów kieruje się opiniami i ocenami innych klientów. Co ciekawe, już tylko 15% odbiorców zwraca uwagę na tradycyjne reklamy. Jeżeli więc do tej pory buzz marketing był dla Ciebie egzotycznie brzmiącą nazwą, pora to zmienić! Dowiedz się, czym jest marketing szeptany i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie.

Buzz marketing - definicja

Marketing szeptany (buzz marketing, word-of-mouth lub whisper marketing) to taka forma promocji, której podstawowym mechanizmem działania jest robienie szumu/rozgłosu wokół danej rzeczy, usługi czy marki. To z kolei przykuwa zamierzoną uwagę konsumentów, którzy dzielą się opiniami, dyskutują, komentują często w sposób spontaniczny. Definicja buzz marketingu mówi, że istnieje cienka granica między płatną reklamą a marketingiem szeptanym. Udany buzz marketing nigdy nie powinien wyglądać jak reklama, dlatego tak ważne jest, aby tym rodzajem akcji promocyjnej zajęła się osoba wykwalifikowana.

Podstawowa zasada buzz marketingu

Komentarze, opinie, recenzje, inicjowane dyskusje w ramach buzz marketingu nigdy nie powinny nakłaniać do skorzystania z danej usługi czy zakupu produktu albo nadmiernie wychwalać markę. Dobry buzz marketing to neutralne względnie umiarkowanie pozytywne komentarze wyglądające na naturalne twory. Osobom niedoświadczonym bardzo trudno jest stworzyć i ubrać w słowa opinie, które nie wyglądałyby jak płatna reklama.

Absolutnie niedopuszczalne jest także wywoływanie sensacji, rozpuszczanie plotek, newsów, które dla zrobienia szumu godziłyby w dobre imię marki. Takie działania mogą przynieść więcej szkody niż pożytku i na zawsze przekreślić markę w oczach odbiorców. Kreowany przy pomocy buzz marketingu wizerunek marki w przestrzeni wirtualnej powinien wpisywać się w poglądy i zainteresowania odbiorców.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami: 
tel. (42) 253 49 00

Buzz marketing przykłady zastosowania

Jeżeli dobrze się rozejrzysz, bez problemu znajdziesz w sieci przejawy buzz marketingu. Bardzo często firmy tworzą kampanie reklamowe z wykorzystaniem influencerów. Ci z kolei ''szeptają'' o danym produkcie czy usłudze na swoich kanałach społecznościowych. Pamiętasz reklamy z produktami marki Old Spice? Ciężko się nie uśmiechnąć na ich wspomnienie. Hasło ''siedzę na koniu (tyłem)'' czy ''pachnij jak facet, człowieku'' oraz wizerunek mężczyzny faktycznie siedzącego na koniu, wirusowo rozprzestrzeniły się w sieci, dając marce rozgłos i zwiększając dotychczasową sprzedaż.

Marketing szeptany a marketing rekomendacji

Zastanawiasz się, buzz marketing co to ma wspólnego z marketingiem rekomendacji? Otóż te dwa pojęcia stoją bardzo blisko siebie, ale nie są ze sobą tożsame. Czasami można spotkać się także z ich zamiennym stosowaniem, ale w rzeczywistości to dwa różne działania. Marketing rekomendacji bazuje na opiniach, komentarzach i ocenach osób, które faktycznie korzystały z danego produktu czy usług i zostały o to subtelnie poproszone lub same z siebie chciały podzielić się własnym zdaniem z innymi.

Korzyści, jakie daje buzz marketing

Marketing szeptany to niskobudżetowa forma akcji promocyjnych pozwalająca na szybkie dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów. Podjęte działania są zazwyczaj długofalowe a pozostawiony ślad w formie opinii czy komentarza w naturalny sposób zwiększa ruch na stronie internetowej czy mediach społecznościowych firmy. Pozytywny szum wokół marki utrwala jej pozytywny wizerunek, zwraca uwagę nowych odbiorców i zachęca do interakcji. Buzz marketing można wykorzystać do ''szeptania'' niemal o każdej rzeczy czy produkcie.

Jak skutecznie prowadzić marketing szeptany?

Konsumenci zwykle opierają się na opiniach i ocenach dotyczących produktów czy usług. Jeżeli są mniej przychylne, nie decydują się na zakup, a zamiast tego szukają podobnego produktu u konkurencji. Prosument, czyli konsument tworzący opinie i treści o marce musi próbować różnych rozwiązań i badać ich efekty. Zwykle neutralne wypowiedzi, autentyczne doświadczenia, szczere komentarze mogą przynieść zamierzony efekt i zachęcić kolejne osoby do wyrażenia swojego zdania. W ten sposób tworzy się naturalna rozmowa.

Ale uwaga - świat Internetu jest duży, tworzenie szumu na forach, w social mediach i blogach zawsze wymaga czujności i odpowiednio szybkiej reakcji, gdy pojawiają się nieprzychylne reakcje. Nieważne, co mówią, byleby mówili - nie jest dewizą buzz marketingu.

Nie wiesz, od czego zacząć? - Zacznij od Smolar.pl!

Jako doświadczona agencja tchniemy buzz marketing w codzienność Twojej marki. Dobieramy najlepsze rozwiązania na każdą kieszeń i możliwości. A jeśli marketing szeptany to dla Ciebie zbyt mało - mamy sposoby angażujące konsumentów!

Zobacz również inne wpisy:

Czy loteria na dom i mieszkanie jest legalna?

Jakich błędów unikać wdrażając program lojalnościowy?

Konkurs dla pracowników - jak zwiększyć sprzedaż w firmie?

Kontakt

Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa
Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17

ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar


tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93
faks (42) 636 90 97 wew. 17

New Business
newbusiness@smolar.pl
e-mail: biuro@smolar.pl

Certyfikat ISO/IEC
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
Aplikacja Smolar Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie