Jakich błędów unikać wdrażając program lojalnościowy?
Program lojalnościowy to jedno z lepszych i skuteczniejszych narzędzi marketingowych, cieszący się dużym zainteresowaniem. Skuteczne wdrożenie programu pozwala na budowanie długotrwałych relacji z klientem i marką, a w perspektywie czasu uzyskanie ze strony odbiorców pożądanych zachowań. Nieco inaczej będzie wyglądał program lojalnościowy dla konsumentów, a program dla firm. W obu przypadkach jednak powtarzanie utartych błędów skutkuje zmniejszeniem potencjału, jaki mógłby dać dobrze wdrożony program. Poznaj błędy w programach lojalnościowych, których lepiej unikać.
Po co mi program lojalnościowy?
Korzyści, które można uzyskać, są nie do przecenienia. To przede wszystkim:
- lepsza więź z klientem - lojalni klienci częściej wracają i są bardziej przywiązani do marki,
- częstsze dokonywanie zakupów - zniżki, nagrody i punkty są dobrym motywatorem do regularnych zakupów,
- uzyskanie cennych danych - przede wszystkich informacji o preferencjach klientów, ich zachowaniach zakupowych i potrzebach,
- budowanie dobrego wizerunku marki - regularne nagradzanie lojalnych klientów budzi dobre skojarzenia, taka marka jest chętniej polecana znajomym i rodzinie,
- lepsza widoczność na tle konkurencji - dodatkowe korzyści z zakupów mogą być dobrą kartą przetargową i skłonić klienta do wyboru naszej oferty zamiast konkurencji.
To najważniejsze korzyści, jakie przynosi program lojalnościowy. Błędy podczas wdrażania mogą jednak sprawić, że efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Dobrze jest więc je poznać.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Najczęstsze błędy
Potknięcia bywają nieuniknione. Wiedząc jednak, z czym przyjdzie nam się zmierzyć, łatwiej działać zawczasu.
Brak wyszczególnionych celów i planu
Cel musi być możliwy do zrealizowania - warto je przemyśleć przed wdrożeniem programu i dobrać jego najlepszą formę. Druga sprawa to plan - dokładny, skrupulatny, zawierający zarówno budżet przeznaczony na realizację zadań, ale także np. dokładnie określoną grupę docelową.
Zbyt małe rozeznanie w potrzebach klientów
Nie zawsze to, co oferuje program lojalnościowy, idzie po drodze z oczekiwaniami klientów. Odbiorcy chętnie podążają za trendami, jeśli nie wyznaczasz ich Ty i tkwisz w utartym schemacie, nie dziw się, że ich stracisz. To, co podobało się klientowi pół roku temu, nie oznacza, że spodoba się i za pięć lat.
Nagrody, które zniechęcają
To również ignorowanie oczekiwań odbiorców. Elastyczna forma nagradzania lojalności klientów, to możliwość wyboru, nie każdego bowiem ucieszy to samo… Nieatrakcyjne nagrody działają równie rozczarowująco, jak ich wąski wybór. Inną kwestią jest nieodpowiedni dobór wartości nagród do stopnia zaangażowania klienta.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Niejasne zasady i nagła zmiana reguł
Klienci na ogół dobrze rozumieją istotę działania programów lojalnościowych. Są jednak i takie sytuacje, że wysyłane przez organizatora komunikaty są niejasne, klienci nie wiedzą, co otrzymają za swoje zaangażowanie, co więcej w trakcie trwania programu zmianie ulegają jego reguły bez podania przyczyny. To takie błędy w programach lojalnościowych, które mogą zaważyć nie tylko o powodzeniu całego przedsięwzięcia, ale również utrudnić nam przeprowadzenie podobnych akcji w przyszłości.
Zrównanie klientów okazjonalnych z lojalnymi
Przywiązani i lojalni klienci to niewielki odsetek wszystkich kupujących i paradoksalnie, największa szansa na zyski. Traktując ich w taki sam sposób, jak nowych odbiorców torujemy sobie ścieżkę do większego zarobku. Niezadowolony klient nie zagrzeje u nas miejsca już dłużej.
Zobacz również inne wpisy na naszej stronie!
Co to jest promocja sprzedaży?