Branding marketing - co to jest i jak zrealizować skuteczny plan?
Wiele działań marketingowych skupia się na skutecznej reklamie, jednak czasy, gdy konsument był traktowany drugorzędnie, bezpowrotnie minęły. Dziś w świecie biznesu nie chodzi tylko o to, by coś komuś sprzedać… Ta prosta zasada to wskazówka do poszukiwania nowych rozwiązań, jak na tle konkurencji wyróżnić własną firmę? Z pomocą przychodzi branding marketing. Czas zawalczyć o własną markę!
Co to takiego branding?
Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie biznesu - ważny jest marketing. Branding zwany również brand marketing to spójne i szeroko zakrojone działania, które wyróżnią wizerunek twojej marki na tle konkurencji. Innymi słowy, to każde działanie, które ma na celu zadbanie o brand marki. To sposób, w jaki pokazujesz światu swoją firmę - zarówno wizualnie, jak i w komunikacji.
Jednym z ważniejszych elementów brand marketingu jest identyfikacja wizualna. Logotyp marki nie jest tylko dodatkiem do nazwy firmy. Żyjemy w świecie obrazów, dlatego klienci również myślą i postrzegają świat obrazami. Jeżeli ich skojarzenia z marką są dobre, to z łatwością rozpoznają jej logotyp a wraz z nim hasła reklamowe i slogany.
Co ważne - branding to nie jednorazowa kampania. To długofalowy proces, który wymaga spójności i konsekwencji. Dobrze przemyślana strategia brandingowa pomaga osiągać cele biznesowe, budować zaufanie i lojalność klientów.
Branding przykłady dwóch głównych narzędzi
Jak już zostało wspomniane wcześniej, brand marketing bazuje na dwóch głównych filarach:
-
tworzeniu wizualizacji marki,
-
systemie komunikacji.
Oba te elementy są o tyle istotne, że bez nich praktycznie nie istnieje brand marki. Marka musi w jakiś sposób o sobie opowiadać i być widoczna, aby zaistnieć w świadomości konsumentów.
Działania z zakresu identyfikacji wizualnej to przede wszystkim:
-
kreacja nazwy, logo, sloganu, haseł reklamowych,
-
spójna kolorystyka,
-
oprawa graficzna opakowań,
-
strona internetowa,
-
oprawa wizualna eventów branżowych, wydarzeń,
-
materiały sprzedażowe,
-
materiały w mediach społecznościowych.
Mamy tu więc coś, co bezpośrednio odpowiada za wygląd marki.
Chciałoby się napisać, ''jak Cię widzą, tak Cię piszą''... System komunikacji to jednak wszelkie słowa i treści, które opowiadają o Twojej marce. To m.in.:
-
informacje o firmie,
-
informacje o produktach i usługach,
-
hasła i hashtagi,
-
nazewnictwo,
-
czy sama historia firmy.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Brand marketing - fundamenty dobrej strategii
Brand marketing to proces, który wymaga precyzyjnego planowania, spójności w działaniu i monitorowania efektów, by na bieżąco móc wdrażać ewentualne zmiany. Marka jest dziś niczym żywy organizm, o który trzeba dbać i troszczyć się, by dobrze funkcjonował. Na czym opiera się efektywna strategia brand marketingowa?
Zacznijmy od podstaw
Pierwszym krokiem do skutecznej strategii jest zdefiniowanie podstawowych elementów marki: misji, wartości i unikalnych cech, które chcesz przekazać swoim klientom. Wartości te nie tylko kształtują wizerunek marki, ale także decydują o tym, czy zaistnieje w świadomości konsumentów i jakie miejsce zajmie na tle konkurencji. Brak autentyczności w tym obszarze, chodzenie na skróty, oczekiwanie szybkich efektów może osłabić pozycję marki i przekreślić jej pozytywny wizerunek.
Więź, którą… czuć
Dobra strategia brandingowa powinna wzbudzać w klientach emocje. Zastanów się jednak dobrze, jakie właściwie emocje chcesz wywołać? Ich rodzaj będzie podstawą do budowania długofalowych relacji, większego zaangażowania i zainteresowania marką. Wykorzystaj kolor, dźwięk, angażujące historie i wartości, które pozwolą na zbudowanie głębszej więzi z klientami.
Sprecyzowanie grupy docelowej
Bez wątpienia jednym z ważniejszych kroków w strategii brandingowej jest segmentacja rynku. Tylko dokładna analiza potrzeb i preferencji konsumentów pozwala na precyzyjne dopasowanie komunikacji i oferty do ich oczekiwań. Brand marketing to także zrozumienie stylu życia, wartości i zainteresowań klientów. Dzięki temu możliwe jest tworzenie spersonalizowanych, angażujących kampanii, które nie tylko przyciągną uwagę, ale również budują lojalność. Stworzenie silnych więzi z odbiorcami to prosta droga do długofalowego sukcesu.
4. Pozycjonowanie marki
Pozycjonowanie marki to kolejny z istotnych etapów w brand marketingu. Zastanów się, jak Twoja marka jest postrzegana przez konsumentów i co sprawia, że wyróżnia się na tle konkurencji? Jak chcesz, żeby była zapamiętana? Czy jest nowoczesna i innowacyjna? A może przyjazna dla środowiska? To Ty decydujesz, z jakimi cechami ma być kojarzona.
Skuteczne pozycjonowanie marki to proces, który wymaga nie tylko zaprojektowania logo, doboru kolorów, haseł reklamowych, nazwy, ale także głębokiej refleksji nad tym, jakie wartości chcesz przekazać odbiorcom.
Rebranding - kiedy warto rozważyć zmianę wizerunku?
Rebranding to proces, który nie zawsze jest konieczny, ale może być przydatny, zwłaszcza gdy marka chce nieco ''odświeżyć'' swój przekaz lub dostosować się do zmieniających się trendów rynkowych. Ważne, aby nie stracić zaufania dotychczasowych klientów, jednocześnie przyciągając nowych. Wdrażając rebranding, trzeba pamiętać, by nie utracić tego, co już wcześniej się wypracowało. Trendy trendami, ale wartości marki powinny pozostawać niezmienne.
Programy lojalnościowe i field marketing - ich rola w budowaniu brandu
Kto z nas nie lubi być nagradzany? Programy lojalnościowe to jednak znacznie więcej niż samo nagradzanie oddanych i stałych klientów. To przede wszystkim doskonałe narzędzie budowania pozytywnego wizerunku marki, wzmacniania jej wartości oraz zwiększania zaangażowania konsumentów. Zarówno programy lojalnościowe B2B, jak i B2C mają realny wpływ na klienta. Konsumenci, którzy dostają bonusy, nagrody za swoją lojalność, czują się docenieni i utwierdzają się w przekonaniu, że ich wybór był słuszny, że warto wracać do danej marki.
Natomiast field marketing to szansa na budowanie wizerunku marki w praktyce, bezpośrednio w przestrzeni publicznej z natychmiastową informacją zwrotną. W takich miejscach jak galerie handlowe, duże centra, ulice, wydarzenia branżowe, eventy, które przyciągają wiele osób - firmy chętnie prezentują własne produkty i usługi, przeprowadzają degustacje oraz sprzedaż bezpośrednią. Dla wielu konsumentów często jest to pierwszy kontakt z daną marką, a dobre pierwsze wrażenie przekłada się na budowanie pozytywnych doświadczeń. Jest więc o co zabiegać!
Zobacz również inne wpisy: