Co to jest marketing rekomendacyjny?
Wielu z nas przed dokonaniem zakupu chętnie czyta opinie i komentarze. Wierzymy im bardziej niż tradycyjnym reklamom. Zwykle też chcemy przekonać siebie, że dokonaliśmy dobrego wyboru, kupując daną rzecz czy usługę. Wiedzą o tym firmy, które coraz częściej stawiają na marketing rekomendacji.
Marketing rekomendacji - na czym polega?
Komentarze, opinie, recenzje, no dobrze, ale właściwie co to jest marketing rekomendacyjny? Mechanizm działania marketingu rekomendacyjnego jest dwojaki:
-
ma motywować konsumentów do wyrażania pozytywnych opinii, komentarzy oraz przyznawania wysokich not produktom czy usługom danej marki,
-
ma skłonić potencjalnych klientów do podjęcia decyzji zakupowej.
Wysokie opinie i dobre recenzje działają na wyobraźnię odbiorców i zwiększają prawdopodobieństwo, że wybiorą właśnie Twoją ofertę spośród wszystkich innych. Jest więc o co grać.
Marketing rekomendacji w praktyce
Wiesz już, czym jest marketing rekomendacyjny. Opinie i komentarze, które wyrażają konsumenci, nie biorą się jednak znikąd. Jak ich zachęcić do wyrażenia dobrego zdania o danym produkcie czy marce? Wielu sprzedawców dołącza do zakupu specjalną karteczkę z podziękowaniem i prośbą o opinie. W ramach podziękowań dodają np. zniżkę na następne zakupy czy mały upominek. Klient otrzymując drobny upominek, niejako czuje się zobowiązany do zostawienia śladu w postaci opinii.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Czy marketing rekomendacyjny jest tym samym, co buzz marketing?
Oba rodzaje działań bazują, co prawda na opiniach i ocenach danego produktu czy usługi, różnica tkwi jak zwykle w szczegółach. Otóż:
-
marketing rekomendacyjny - praca włożona w wystawienie opinii jest dobrowolnym wysiłkiem konsumenta, który wyraża swoje zdanie po skorzystaniu z danej oferty. To wychodzi w sposób zupełnie naturalny, klient nie jest zobowiązany do wystawienia oceny,
-
buzz marketing - czyli tzw. marketing szeptany zwykle ma wyglądać jak spontaniczna, naturalna opinia. Często jednak jest płatną formą reklamy.
Bywa, że osoby stosujące marketing szeptany zupełnie nie zdają sobie z tego sprawy. Np. opowiadając drugiej osobie o pobycie w hotelu i wymieniając jego atrakcje. W taki właśnie sposób ''roznosi'' się wiadomość.
Jakie korzyści daje marketing rekomendacji?
Marketing rekomendacji może przynieść wiele korzyści zarówno konsumentom, jak i firmie. Osoby zainteresowane zakupem danej rzeczy czy usługi, zanim skorzystają z oferty, mogą poznać wady i zalety, szczegóły niewymienione na stronie a podane przez klientów, którzy już używali danych rzeczy. Wszystko to sprawia, że potencjalny klient jest pewniejszy zakupu.
Zalety marketingu rekomendacyjnego dla marki to przede wszystkim:
-
budowa pozytywnego wizerunku,
-
uzyskanie niejako wiadomości zwrotnej odnośnie własnej oferty,
-
uzyskanie wiarygodnych i prawdziwych opinii,
-
lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania,
-
lepsza widoczność marki w sieci,
-
większe zainteresowanie odbiorców.
Marketing rekomendacji to także naturalna i stosunkowo tania forma reklamy. Komentarze i opinie pozostawione w sieci działają na korzyść marki cały czas. To o wiele bardziej opłacalne rozwiązanie, niż regularne inwestowanie w tradycyjne reklamy.
Na czym polega marketing rekomendacji - podsumowanie
Większość osób, zanim kupi dany przedmiot lub skorzysta z oferowanej usługi, chce zasięgnąć opinii innych. Szuka więc ocen i komentarzy oraz recenzji pozostawionych w sieci. Wysokie noty produktu to sygnał, że marka jest godna zaufania, a rzecz dobra. A jak konsumenci widzą Twoją markę? Szukasz sposobu na promocję własnej firmy, większe zainteresowanie odbiorców i lepszą sprzedaż? Skontaktuj się ze specjalistami Smolar i zacznij swoją przygodę z marketingiem rekomendacji!
Zobacz również inne wpisy:
Co to jest Guerilla Marketing?