Czym jest Guerilla Marketing i jak go wykorzystać? Marketing partyzancki.
Ciężko jest dziś zaistnieć w branży sprzedażowej, nie używając jakiejkolwiek formy promocji. Tradycyjne reklamy nie są już tak skuteczne, jak dawniej. Wiele osób nawet nie przegląda promocyjnych gazetek czy broszur, które z miejsca lądują w koszu. Powstałą w ten sposób lukę, zaczynają zapełniać inne, nowsze formy promocji. Jedną z nich jest guerilla marketing, który pokazuje jak nie powielać sztampowego przekazu, nawet gdy nasz budżet reklamowy jest skromny.
Dowiedz się, czym jest marketing partyzancki i jak możesz go skutecznie wykorzystać!
Wszystko zaczęło się od… Jay'a Conrada Levinsona
A właściwie nie do końca. Już w latach 60. ubiegłego wieku niektóre firmy wykorzystywały niekonwencjonalne formy promocji swoich produktów. Niemniej jednak to właśnie Jay Conrad Levinson na początku lat 80. XX wieku wydał książkę ''Marketing partyzancki'', w której spopularyzował termin guerilla marketing.
Czym zatem jest ów guerilla marketing?
Trudno jest zdefiniować jednym zdaniem tak rozległy temat. Reklama partyzancka to szeroki worek działań:
- niestandardowych,
- ambitnych,
- oryginalnych,
- inspirujących,
- bardzo kreatywnych,
- nieraz zagadkowych,
- łączących różne media,
- stosujących szeroki środek wyrazu.
Można powiedzieć, że firmy stosujące guerilla marketing prowadzą swego rodzaju, ambitną grę z konsumentami i zachęcają do wzięcia w niej udziału, a że gro z nas lubi gry, to też chętnie w niej uczestniczy. Łatwo jest w ten sposób doprowadzić do pożądanej interakcji między marką a konsumentem. Świetne rezultaty przynosi zarówno marketing partyzancki w internecie, jak i w tradycyjnej przestrzeni.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Zalety marketingu partyzanckiego
Guerilla marketing ma wiele zalet, stąd jest tak chętnie stosowany przez wiele firm. Kampanie reklamowe z wykorzystaniem guerilla marketing robią nawet najwięksi! Do zalet marketingu partyzanckiego należą m.in.:
- opcjonalnie niskie koszta - ten typ reklamy można zrealizować nawet przy niewielkim budżecie (to może być mały dopisek do już wydrukowanej ulotki, prosty, ale kreatywny rysunek na aucie dostawczym),
- swoboda twórcza - tutaj nie musimy zamykać się w żadnych konwenansach, ogranicza nas tylko wyobraźnia. Powstałe w ten sposób oryginalne kampanie reklamowe to większa szansa na wyróżnienie się,
- łatwy viral - unikalne treści, które trafiają do odbiorców, bardzo szybko mogą zacząć się samoistnie rozprzestrzeniać, co będzie tylko dodatkową reklamą.
To jednak nie wszystko, jeśli chodzi o guerilla marketing. Przykłady efektu odwrotnego, czyli kłopotów dla Twojej firmy, to np.: ryzyko niepowodzenia, niesztampowe pomysły mogą nie odnieść oczekiwanych rezultatów w porównaniu ze sprawdzonymi metodami. Poza tym unikatowe treści mają raczej niesprecyzowaną grupę odbiorców, nigdy nie wiadomo, na kogo się trafi i jaka będzie reakcja. Zasięg marketingu partyzanckiego nawet w przypadku wirusowego rozprzestrzeniania się, może nie być duży. W praktyce bardzo trudno jest osiągnąć taki efekt.
Rodzaje marketingu partyzanckiego oraz najpopularniejsze techniki
Guerilla marketing dzieli się na kilka głównych kategorii, do których należą:
- marketing ambientowy - to oryginalne, choć bardziej subtelne działania wykorzystujące najbliższą przestrzeń, tak jakby przekaz wtopił się w dany obszar i był jego naturalną częścią (np. ławka w parku, schody przy ratuszu itd.),
- marketing zasadzkowy - to wykorzystanie większego, popularnego wydarzenia do promocji własnych produktów czy usług, bez wchodzenia przy tym w oficjalną współpracę,
- buzz marketing - to dobrze znany marketing szeptany, który generuje szum wokół marki,
- marketing viralowy - to forma działań, która ma na celu tworzenie takich treści, które szybko rozprzestrzeniają się (zwykle po sieci) i zaczynają żyć swoim życiem.
Jeśli chodzi o najczęściej stosowane techniki sprzedaży w guerilla marketing, to z pewnością są to:
- early birds - znana także jako przedsprzedaż, to technika polegająca na oferowaniu pierwszym klientom produktu w okazyjnej cenie lub z innymi korzyściami. Warunek jest jeden: trzeba nabyć produkt w określonym czasie,
- teaser release - to krótka reklama, wstępna zapowiedź produktu, która ujawnia tylko pewne informacje, żeby wzbudzić zainteresowanie odbiorców i skłonić ich do sięgnięcia ''po więcej'',
- ambient events - wykorzystanie w nietypowy sposób przestrzeni do reklamy produktów,
- gra miejska/terenowa - interaktywna zabawa, z ciekawą fabułą, często z zagadkami do rozwiązania, która angażuje klientów, wzbudza ich zainteresowanie marką,
- flash-mob - akcja promocyjna angażująca przechodniów, mająca krótki, niespodziewany przekaz.
Marketing partyzancki - przykłady
Odpowiednio przygotowana i wdrożona reklama partyzancka może zaskoczyć klientów i wpłynąć na ich emocje. Znana firma kurierska DHL namalowała na jednym ze swoich charakterystycznych, żółtych samochodów dostawczych, superszybki czerwony samochód. Tym samym w oryginalny sposób przestawiając, jak szybko dostarcza przesyłki. Ciekawe rozwiązanie zastosowała także firma Adidas, tworząc sklep, który wygląda, jak duże opakowanie po butach. Swego czasu w Warszawie podczas spotkania autorskiego i promocji serii ''Rodzina Monet'', autorka podpisywała książki w specjalnie stworzonym pokoju, wzorowanym na pokój głównej bohaterki. Efekt był taki, że w kolejce ustawiło się blisko 1700 osób, a sesja autografów trwała 13 godzin.
Guerilla marketing i co dalej?
Zastanawiasz się nad wdrożeniem tej formy promocji? Pomożemy wybrać Ci jej najlepszą formę tak, aby reklama partyzancka stała się skuteczna i pamiętna. Aby pomóc Ci osiągnąć zamierzone cele marketingowe, możemy zorganizować także oryginalny konkurs konsumencki czy loterię. Skontaktuj się z nami już dziś, a wspólnie stworzymy coś wyjątkowego!
Przeczytaj również inne wpisy:
Jak pozyskiwać nowych klientów?