Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie
Agencja marketing zintegrowanego Smolar

Czym jest Guerilla Marketing i jak go wykorzystać? Marketing partyzancki.

Czym jest guerilla marketing

Ciężko jest dziś zaistnieć w branży sprzedażowej, nie używając jakiejkolwiek formy promocji. Tradycyjne reklamy nie są już tak skuteczne, jak dawniej. Wiele osób nawet nie przegląda promocyjnych gazetek czy broszur, które z miejsca lądują w koszu. Powstałą w ten sposób lukę, zaczynają zapełniać inne, nowsze formy promocji. Jedną z nich jest guerilla marketing, który pokazuje jak nie powielać sztampowego przekazu, nawet gdy nasz budżet reklamowy jest skromny.

Dowiedz się, czym jest marketing partyzancki i jak możesz go skutecznie wykorzystać!

Wszystko zaczęło się od… Jay'a Conrada Levinsona

A właściwie nie do końca. Już w latach 60. ubiegłego wieku niektóre firmy wykorzystywały niekonwencjonalne formy promocji swoich produktów. Niemniej jednak to właśnie Jay Conrad Levinson na początku lat 80. XX wieku wydał książkę ''Marketing partyzancki'', w której spopularyzował termin guerilla marketing.

Czym zatem jest ów guerilla marketing?

Trudno jest zdefiniować jednym zdaniem tak rozległy temat. Reklama partyzancka to szeroki worek działań:

  • niestandardowych,
  • ambitnych,
  • oryginalnych,
  • inspirujących,
  • bardzo kreatywnych,
  • nieraz zagadkowych,
  • łączących różne media,
  • stosujących szeroki środek wyrazu.

Można powiedzieć, że firmy stosujące guerilla marketing prowadzą swego rodzaju, ambitną grę z konsumentami i zachęcają do wzięcia w niej udziału, a że gro z nas lubi gry, to też chętnie w niej uczestniczy. Łatwo jest w ten sposób doprowadzić do pożądanej interakcji między marką a konsumentem. Świetne rezultaty przynosi zarówno marketing partyzancki w internecie, jak i w tradycyjnej przestrzeni.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami: 
tel. (42) 253 49 00

Zalety marketingu partyzanckiego

Guerilla marketing ma wiele zalet, stąd jest tak chętnie stosowany przez wiele firm. Kampanie reklamowe z wykorzystaniem guerilla marketing robią nawet najwięksi! Do zalet marketingu partyzanckiego należą m.in.:

  • opcjonalnie niskie koszta - ten typ reklamy można zrealizować nawet przy niewielkim budżecie (to może być mały dopisek do już wydrukowanej ulotki, prosty, ale kreatywny rysunek na aucie dostawczym),
  • swoboda twórcza - tutaj nie musimy zamykać się w żadnych konwenansach, ogranicza nas tylko wyobraźnia. Powstałe w ten sposób oryginalne kampanie reklamowe to większa szansa na wyróżnienie się,
  • łatwy viral - unikalne treści, które trafiają do odbiorców, bardzo szybko mogą zacząć się samoistnie rozprzestrzeniać, co będzie tylko dodatkową reklamą.

To jednak nie wszystko, jeśli chodzi o guerilla marketing. Przykłady efektu odwrotnego, czyli kłopotów dla Twojej firmy, to np.: ryzyko niepowodzenia, niesztampowe pomysły mogą nie odnieść oczekiwanych rezultatów w porównaniu ze sprawdzonymi metodami. Poza tym unikatowe treści mają raczej niesprecyzowaną grupę odbiorców, nigdy nie wiadomo, na kogo się trafi i jaka będzie reakcja. Zasięg marketingu partyzanckiego nawet w przypadku wirusowego rozprzestrzeniania się, może nie być duży. W praktyce bardzo trudno jest osiągnąć taki efekt.

Rodzaje marketingu partyzanckiego oraz najpopularniejsze techniki

Guerilla marketing dzieli się na kilka głównych kategorii, do których należą:

  • marketing ambientowy - to oryginalne, choć bardziej subtelne działania wykorzystujące najbliższą przestrzeń, tak jakby przekaz wtopił się w dany obszar i był jego naturalną częścią (np. ławka w parku, schody przy ratuszu itd.),
  • marketing zasadzkowy - to wykorzystanie większego, popularnego wydarzenia do promocji własnych produktów czy usług, bez wchodzenia przy tym w oficjalną współpracę,
  • buzz marketing - to dobrze znany marketing szeptany, który generuje szum wokół marki,
  • marketing viralowy - to forma działań, która ma na celu tworzenie takich treści, które szybko rozprzestrzeniają się (zwykle po sieci) i zaczynają żyć swoim życiem.

Jeśli chodzi o najczęściej stosowane techniki sprzedaży w guerilla marketing, to z pewnością są to:

  • early birds - znana także jako przedsprzedaż, to technika polegająca na oferowaniu pierwszym klientom produktu w okazyjnej cenie lub z innymi korzyściami. Warunek jest jeden: trzeba nabyć produkt w określonym czasie,
  • teaser release - to krótka reklama, wstępna zapowiedź produktu, która ujawnia tylko pewne informacje, żeby wzbudzić zainteresowanie odbiorców i skłonić ich do sięgnięcia ''po więcej'',
  • ambient events - wykorzystanie w nietypowy sposób przestrzeni do reklamy produktów,
  • gra miejska/terenowa - interaktywna zabawa, z ciekawą fabułą, często z zagadkami do rozwiązania, która angażuje klientów, wzbudza ich zainteresowanie marką,
  • flash-mob - akcja promocyjna angażująca przechodniów, mająca krótki, niespodziewany przekaz.

Marketing partyzancki - przykłady

Odpowiednio przygotowana i wdrożona reklama partyzancka może zaskoczyć klientów i wpłynąć na ich emocje. Znana firma kurierska DHL namalowała na jednym ze swoich charakterystycznych, żółtych samochodów dostawczych, superszybki czerwony samochód. Tym samym w oryginalny sposób przestawiając, jak szybko dostarcza przesyłki. Ciekawe rozwiązanie zastosowała także firma Adidas, tworząc sklep, który wygląda, jak duże opakowanie po butach. Swego czasu w Warszawie podczas spotkania autorskiego i promocji serii ''Rodzina Monet'', autorka podpisywała książki w specjalnie stworzonym pokoju, wzorowanym na pokój głównej bohaterki. Efekt był taki, że w kolejce ustawiło się blisko 1700 osób, a sesja autografów trwała 13 godzin.

Guerilla marketing i co dalej?

Zastanawiasz się nad wdrożeniem tej formy promocji? Pomożemy wybrać Ci jej najlepszą formę tak, aby reklama partyzancka stała się skuteczna i pamiętna. Aby pomóc Ci osiągnąć zamierzone cele marketingowe, możemy zorganizować także oryginalny konkurs konsumencki czy loterię. Skontaktuj się z nami już dziś, a wspólnie stworzymy coś wyjątkowego!

Przeczytaj również inne wpisy:

Jak pozyskiwać nowych klientów?

Co jest podstawą do wypłaty wygranych w loteriach?

Regulamin loterii - co powinien zawierać?

Kontakt

Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa
Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17

ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar


tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93
faks (42) 636 90 97 wew. 17

New Business
newbusiness@smolar.pl
e-mail: biuro@smolar.pl

Certyfikat ISO/IEC
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
Aplikacja Smolar Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie