Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie
Agencja marketing zintegrowanego Smolar

Co to jest marketing sensoryczny i jak działa?

Co to jest marketing sensoryczny i jak działa?

Widząc produkt na sklepowej półce, zwykle nie zastanawiamy się, jak długą drogę musiał przejść, żeby zaistnieć właśnie w takiej, a nie innej formie. Każdy produkt ma swój określony cykl życia, podczas którego musi zaistnieć w świadomości konsumentów i sprawić, żeby nie tylko zapałali do niego głębszymi uczuciami, ale zechcieli go kupić. Mówi się, że kupujemy oczami i jest w tym sporo prawdy, zwłaszcza wtedy, kiedy co prawda możemy dotknąć i obejrzeć dany produkt, ale żeby przekonać się o jego rzeczywistej zawartości - musimy go kupić.

Dowiedz się, jak marketing sensoryczny może wpływać na zmysły i sprawić, że nie będziemy w stanie oprzeć się jego magii…

Marketing sensoryczny - definicja. Czym jest?

Marketing sensoryczny to specyficzny rodzaj działań reklamowych, którego istotą jest angażowanie zmysłów konsumenta i wzbudzenie takich emocji, które zwiększą chęć podjęcia decyzji zakupowej, wywołają lepsze skojarzenia z produktem czy usługą i poprawią doświadczenie z marką. Co ważne, marketing sensoryczny zwykle angażuje wiele zmysłów naraz, intensyfikując wrażenia konsumenta. W kontakcie z produktem czy usługą klient przestaje racjonalizować, a pierwsze skrzypce zaczyna grać jego podświadomość.

Uwaga! Klient kupuje

No właśnie, klient kupuje zmysłami. To podstawowa zasada marketingu sensorycznego, który odpowiednio wdrożony pozwala na:

  • zdobycie lojalności klienta,
  • lepsze rozpoznawanie marki,
  • widoczność na tle konkurencji,
  • wywołanie powtarzalnej decyzji zakupowej.

Jak produkt aranżuje zmysły? Skupimy się teraz na poszczególnych zmysłach, czyli wzroku, węchu, słuchu, smaku i powonieniu.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami: 
tel. (42) 253 49 00

Wzrok

Pierwsze skrzypce grają tutaj zdjęcia i grafiki oraz cała otoczka wizualna. Barwa determinuje podjętą strategię marketingową - każdy kolor jest dobierany według konkretnego klucza, aby ostateczna informacja w postaci produktu miała konkretny wydźwięk i wzbudzała takie, a nie inne emocje. Nie bez znaczenia jest także odpowiedni dobór czcionki.

W dobie rosnącej sprzedaży internetowej nowego znaczenia nabierają materiały wideo. To właśnie filmy zostawiają daleko w tyle tradycyjne wpisy blogowe czy zdjęcia.

Węch

To często pomijany zmysł i mylnie pozostawiany na samym końcu. Jak pokazują badania - to właśnie zapach najszybciej przywołuje konkretne skojarzenia. Sklepy stacjonarne często wykorzystują konkretne zapachy, by nasycić zapachową atmosferę miejsca.

Dotyk

Klient, który ma możliwość dotknięcia produktu, tworzy podświadome przywiązanie emocjonalne. Nasz odbiór kształtu, tekstury, materiału jest bardzo indywidualny. Drobny szczegół może przesądzić o tym, czy dany przedmiot będzie interesujący dla kupującego. Możliwość dotyku to także jeden z tych powodów, dla których sklepy stacjonarne nadal mają się tak świetnie pomimo rosnącej sprzedaży online.Smak

W marketingu sensorycznym smak produktu powinien być trudny do podrobienia, charakterystyczny i wabiący podniebienie. Często wprowadzonym przez firmy zabiegiem są edycje limitowane produktów lub wręczanie klientom darmowych próbek.

Słuch

Identyfikacja dźwiękowa staje się dziś nieodłącznym elementem warstwy wizualnej. To właśnie na konkretnych, powtarzalnych dźwiękach marki opierają swoją strategię reklamową. W efekcie muzyka nie tylko wpływa na nastrój konsumenta, ale także na jego skojarzenia związane z marką.

Czy marketing sensoryczny sprawdzi się w przestrzeni wirtualnej?

Internet to dziś główna domena sprzedaży, oczywiście nie sposób jest angażować wszystkie zmysły, oferując w ten sposób towary. Jednakże kampanie reklamowe są coraz bardziej rozbudowane, duże znaczenie ma kreacja graficzna oraz sfera audio. W ten sposób możliwe jest przekazanie informacji o produkcie w możliwie jak najatrakcyjniejszy sposób, który wzbudzi zainteresowanie potencjalnych odbiorców. Elementy wizualne i odpowiednia muzyka mogą zmienić myślenie o danym produkcie.

Sprzedając w Internecie produkty żywnościowe, nie musimy martwić się, że przecież klient ich nie próbuje i nie powącha. Możemy odwołać się do jego wyobraźni: to, co odbiorca usłyszy i zobaczy, może zmienić jego odczucia smakowe!

Field marketing - Twoja przestrzeń angażująca zmysły

Marketing terenowy to jeden z lepszych sposobów na zaistnienie marketingu angażującego zmysły konsumenta. Jedną z dziedzin field marketingu jest bowiem sprzedaż bezpośrednia - od tego, jak zaprezentowany zostanie dany produkt czy usługa zależy w dużej mierze, czy klient go kupi. Jeśli chodzi o marketing terenowy, to mamy cały wachlarz możliwości, gdzie wykorzystać możemy działania angażujące zmysły podczas:

  • targów,
  • konferencji,
  • seminariów,
  • spotkań branżowych…

…i wszystkich miejsc o dużym zagęszczeniu konsumentów.

Marketing sensoryczny, który wykracza poza branżę sprzedażową

Wiesz już, jak odpowiednio dobrane działania mogą rozbudzić zmysły klienta i skłonić do podjęcia decyzji zakupowej, właśnie tak działa marketing sensoryczny. Przykłady jego zastosowania można jednak znaleźć daleko poza światem sprzedaży… Jak się okazuje, ten rodzaj działań świetnie sprawdza się także jako sposób na skuteczne motywowanie pracowników. Nie ma znaczenia, czy Twoja firma to malutki, rodzinny biznes, czy korporacja z kontaktami międzynarodowymi. Pracownicy to filary każdego przedsiębiorstwa. Czasami wystarczy dobór odpowiedniej muzyki i zapachu, by miejsce pracy działało kojąco na zmysły. Inny razem to zmiany w kolorystyce i sposobów aranżacji przestrzeni sprawią, by pracownik zapałał większą chęcią do wykonywanej pracy i zwiększył efektywność realizowanych zadań.

Zobacz również inne wpisy

Czym jest field marketing

Czym jest akcja promocyjna

Jak pozyskiwać nowych klientów?

Kontakt

Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa
Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17

ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar


tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93
faks (42) 636 90 97 wew. 17

New Business
newbusiness@smolar.pl
e-mail: biuro@smolar.pl

Certyfikat ISO/IEC
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
Aplikacja Smolar Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie