Czym jest program lojalnościowy? Jak założyć program lojalnościowy?
Firmy prześcigają się w walce o pozyskanie nowych Klientów, a tych, których już udało im się pozyskać, chcą zatrzymać przy sobie, jak najdłużej i nie oddadzą tak łatwo konkurencji. Stąd tak duża dziś popularność programów lojalnościowych.
Program lojalnościowy - co to jest?
Program lojalnościowy to swego rodzaju mechanizm marketingowy, który może być prowadzony przez firmy działające zarówno w systemie B2B, jak i B2C i przybierać różnorakie formy. Głównym celem tej akcji marketingowej jest zwiększenie zaangażowania Klientów oraz pozyskanie ich lojalności, a także zwiększenie wartości marki na przestrzeni czasu. Bonusy, nagrody i zniżki to najczęściej oferowane rozwiązania w ramach programów lojalnościowych.
Budowanie dobrego programu lojalnościowego
Tylko z pozoru wydaje się proste. Aby program mógł być skuteczny i zamieniać lojalność na późniejsze decyzje zakupowe Klientów, musi czymś różnić się od konkurencji, stąd tak dużo przedsiębiorstw decyduje się na własny program lojalnościowy, nietypowy i oryginalny zarazem. W gruncie rzeczy o warunkach programu lojalnościowego decyduje przedsiębiorca. Tradycyjne programy lojalnościowe takie jak np. karty czy druczki z miejscem na pieczątkę lub naklejkę, nadal cieszą się dużą popularnością. Niemniej jednak coraz częściej wykorzystuje się także nowe technologie np. specjalne aplikacje, które pozwalają zbierać punkty.
Budowanie dobrego programu lojalnościowego skupia się na dopasowaniu go do potrzeb Klienta, uwzględniając przy tym specyfikację produktów czy usług, oraz firmy. Bardzo ważnym aspektem programu jest jego jasność i przejrzystość - musi być zrozumiały dla każdej ze stron, a także oferować konkretną, namacalną korzyść.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Jakie są korzyści z programów lojalnościowych?
Korzyści z programów lojalnościowych to przede wszystkim budowanie lojalności - zadowolony Klient chętnie angażuje się w markę i podejmuje decyzje zakupowe. Dzieląc się z kolei swoją opinią w mediach społecznościowych i szepcząc słówko znajomym, robi dodatkową reklamę marce, zwiększa jej wiarygodność i podnosi wizerunek na tle konkurencji.Stali Klienci dostarczają firmie także sporej ilości danych, które z kolei są bardzo ważne przy planowaniu działań promocyjnych i podnoszą ich skuteczność. Największą korzyścią jest jednak zauważalny wzrost sprzedaży i przychodów firmy.
Programy lojalnościowe - rodzaje
Odpowiednio zaplanowany i wdrożony system lojalnościowy może przynieść wiele korzyści. Sprawnie przeprowadzone działania to doskonały sposób na promocję własnej marki, zdobycie nowych Klientów, rozpoczęcie ciekawych współprac a przede wszystkim pozyskanie stałego grona Odbiorców oferowanych produktów i usług. Warto znać różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami programów po to, aby w maksymalny sposób dostosować je do oczekiwań grupy Odbiorców.
Zasadniczo programy lojalnościowe dzielą się na trzy główne rodzaje:
- programy lojalnościowe B2B (znane jako programy partnerskie),
- programy lojalnościowe B2C,
- programy motywacyjne (znane także jako lojalnościowe programy pracownicze).
Prócz tego mogą być przeprowadzane off-line i on-line.
W pierwszym wypadku system lojalnościowy skierowany jest do firm (Przedsiębiorca-Kontrahent), w drugim do Konsumentów (Przedsiębiorca-Klient indywidualny). Natomiast programy motywacyjne dedykowane są pracownikom danej firmy.
Tak naprawdę programy lojalnościowe mogą przybrać różne formy. Zawsze należy mieć na uwadze to, aby jakiekolwiek działanie było spójne z modelem biznesowym marki. Można jednak wyróżnić kilka najczęściej stosowanych podtypów programów lojalnościowych, które przynoszą korzyści zarówno firmie, jak i uczestnikom.
Punktowany program lojalnościowy
To jeden z najpopularniejszych, a zarazem najprostszy do wdrożenia z programów. Zasada jego działania jest prosta: Uczestnik otrzymuje punkt w zamian za dokonanie zakupu, im więcej pieniędzy wyda, tym więcej punktów zostanie mu przyznanych, które później może wymienić na atrakcyjne nagrody.
Klubowy program lojalnościowy
Za przynależność do danego klubu czy społeczności Uczestnik tego programu lojalnościowego zyskuje dostęp do stałych przywilejów, na które nie mogą liczyć pozostali Klienci. Karta członkowska upoważnia np. do zakupów produktów w niższej cenie.
Abonamentowy program lojalnościowy
Tego rodzaju programy budzą pewne kontrowersje, gdyż wiążą się z wniesieniem opłaty. Najczęściej jest to jednak niewielka kwota, która zwróci się z nadwyżką. Finalnie Klient płaci więc za benefity, do których zyskuje dostęp. Abonamentowy program lojalnościowy często jest wykorzystywany przez serwisy streamingowe, portale zakupowe, księgarnie itd. Wniesiona opłata zwalnia z kosztów przesyłki, daje prawo do zniżek na zakupy czy dostęp do darmowych e-booków.
Program lojalnościowy cash back
W ramach tego programu Klient nie otrzymuje nagród, ale dokonując zakupu, może liczyć na zwrot części kosztów. Zazwyczaj są to niewielkie kwoty, ale robiąc zakupy regularnie, uzbierana kwota rośnie i można ją przeznaczyć na kolejny zakup. Zwrot środków odbywa się na zasadach ustalonych przez organizatora.
Oferta Smolar - dla kogo?
Jednym z sektorów, w którym najczęściej stosowane są programy lojalnościowe, jest branża FMCG. W praktyce coraz więcej mniejszych i większych przedsiębiorstw decyduje się na tego typu przedsięwzięcia. Budowanie lojalności aktualnych Klientów to zadanie długoterminowe a jednym z najbardziej efektywnych narzędzi są właśnie systemy lojalnościowe. Firmy zainteresowane współpracą z agencją Smolar mogą skontaktować się za pomocą telefonu lub poczty e-mail. Główną siedzibą agencji jest Łódź.
Przeczytaj również inne wpisy na naszym blogu