agencja
marketingu
zintegrowanego

Sampling skutecznym narzędziem dotarcia do klientów

Sampling to jedna z najskuteczniejszych metod trafiania do konsumentów. Bezpłatna dystrybucja próbek produktów umożliwia nam bezpośrednie dotarcie do klientów, pozwala przekazać dodatkowe materiały informacyjne, nawiązać bliższe relacje z konsumentami i budować świadomości marki. Podstawową zaletą tego typu promocji jest fakt, że konsument ma możliwość spróbowania produktu bez konieczności kupowania go. Konsumenci mogą dany produkt najpierw wypróbować, a przy kolejnej wizycie w sklepie zdecydować się na jego zakup.

Dystrybucja próbek lub materiałów reklamowych jest narzędziem marketingu TTL (Through The Line) – są to obszerne akcje reklamowe z działaniami targetowanymi, czyli kierowane do konkretnych konsumentów. Techniką promocji wykorzystywaną przez sampling jest odwrócony model BUY and GET („Kupujesz i dostajesz”). Sampling można realizować na kilka sposobów. Jeden z popularniejszych to wręczanie próbek przez odpowiednio przygotowany personel (zwykle są to hostessy) w miejscach sprzedaży albo innych miejscach realizacji akcji promocyjnej. Innym sposobem jest na przykład dodawanie „insertów” (mogą to być chociażby próbki kosmetyków) do gazet i magazynów. Próbki można dołączyć również do innego produktu, np. do opakowania proszku do prania dodajemy darmową próbkę nowego płynu do płukania oferowanego przez naszą firmę. Produkt, do którego dołączana jest próbka powinien być dobrze znany na rynku i mieć wysoką sprzedaż. Jeszcze inną odmianą takiej formy promocji jest network sampling, czyli kolportowanie próbek poprzez udostępnianie ich klientom sieci detalicznych (np. salonów prasowych). Wraz z próbkami możemy przekazywać odbiorcom materiały informacyjne, ulotki, bony promocyjne, itp. To jaki rodzaj samplingu wybierzemy zależy od celu akcji promocyjnej oraz grupy docelowej.  

Przeprowadzenie akcji samplingowej opłaca się w momencie, gdy wprowadzamy na rynek nowy produkt lub nowy wariant istniejącego produktu i chcemy, po pierwsze zapoznać z nim klientów i utrwalić wizerunek marki, a po drugie zdobyć zaufanie odbiorców. Możemy też wykorzystać sampling, gdy zmieniamy parametry danego produktu (np. zmiana opakowania). Ta forma promocji pomoże również przy utrwaleniu i wzmocnieniu określonego postrzegania marki.  

Najważniejszą cechą samplingu jest to, że pozwala on na nawiązanie bezpośredniego dialogu z konsumentami. Daje klientom możliwość darmowego wypróbowania produktu, a nam umożliwia pokonanie obiekcji konsumentów oraz uzyskanie opinii na temat produktów. Przekonanie klientów do danego produktu może być bardzo trudne, nie wystarczy samo zapewnienie producenta o jakości czy właściwościach oferowanych produktów. Szczególnie jeśli mamy do czynienia z klientami, którzy w przeszłości rozczarowali się zakupionymi produktami. Sampling niweluje to zagrożenie, konsument może bowiem wpierw wypróbować produkt, a potem w zależności czy przypadnie mu do gustu, bez ryzyka dokonać jego zakupu. Z kolei producent może uzyskać od klientów opinie na temat produktów, opakowania, proponowanej ceny. Informacje zebrane od klientów, dotyczące opisu doznań towarzyszącym im podczas testowania produktów, reakcji na opakowanie czy sposób prezentowania produktów, możemy wykorzystać do stworzenia materiałów dla sprzedawców oraz do usprawnienia komunikatów marketingowych dla konsumentów.

Jak stworzyć udaną akcję samplingową?

Nie ukrywajmy, sampling jest jedną z droższych form promocji. Na wysoki koszt takich akcji wpływa przede wszystkim konieczność przygotowania odpowiednich opakowań,  zużycia dużej ilości produktu na przygotowanie próbek oraz przygotowania dystrybucji, co przeważnie wiąże się z wynajęciem agencji promocyjnej, która zorganizuje i przeprowadzi akcję samplingową. Dlatego przed rozpoczęciem promocji należy dokładnie zaplanować wszystkie jej aspekty, tak żeby jak najlepiej spożytkować przeznaczone na nią środki. 

Etapy akcji promocyjnej wykorzystującej sampling:

    • Określenie celu działania – przede wszystkim musimy zdeterminować czy akurat ta forma promocji jest niezbędnym elementem naszego planu marketingowego. Potem musimy ustalić czy chcemy, aby akcja podniosła sprzedaż, zwiększyła świadomość marki lub rozpoznawalność produktu.
    • Wybór produktu – jeżeli nasza firma ma szeroką ofertę produktową mamy kilka możliwości wyboru odpowiedniego produktu do promocji. Możemy wybrać nowy produkt, dobrze sprzedający się produkt lub produkt o niskiej sprzedaży. Musimy pamiętać, że choć ustalimy kryteria grupy docelowej nie do końca mamy wpływ do jakich konsumentów trafią próbki. Musimy pamiętać zatem, żeby wybrać produkt atrakcyjny dla dużego grona odbiorców. Inną strategią może być oferowanie różnych próbek odpowiednich dla danej grupy docelowej.
    • Wyznaczenie grupy docelowej – musimy sprecyzować do kogo będzie kierowana nasza akcja. Czy chcemy, aby próbki produktu dotarły do masowego odbiorcy (np. rozdawanie próbek produktów spożywczych w supermarketach) czy może wyselekcjonowanego grona konsumentów. 
    • Planowanie – pamiętajmy, że ponosimy koszty wytworzenia produktu, przygotowania opakowania i dystrybucji próbek do konsumentów, dobre planowanie jest kluczem do obniżenia kosztów akcji samplingowej.
    • Mierzenie skuteczności – do zbadania czy sampling jest skuteczny możemy wykorzystać mierniki obiektywne, np. liczbę udostępnionych próbek, liczbę osób, które odwiedziły stoisko, liczbę wykorzystanych kuponów promocyjnych, itp.

Przykłady i nowe formy samplingu

Agencja Smolar na przestrzeni lat przeprowadziła wiele akcji promocyjnych wykorzystujących sampling. Były to promocje zarówno produktów spożywczych, alkoholi jak i detergentów. Jedną z takich akcji był sampling dla marki Persil Duo-Caps w sieci Auchan. W ramach akcji hostessy wydawały klientom supermarketów atrakcyjnie zapakowane próbki dwukomorowych kapsułek do prania i informowały o właściwościach produktów. Inną akcją przeprowadzoną na zlecenie firmy Henkel był sampling przeprowadzony na terenie kompleksu biurowców EMPARK Mokotów Business Park w Warszawie. Przygotowaliśmy strefę marki Persil z palmami, leżakami oraz hostessami, które zachęcały do skorzystania z chwili odpoczynku i wypróbowania produktów Persil.

Nowym podejściem do akcji samplingowych jest przeprowadzanie ich w internecie. Takie promocje realizowaliśmy m. in. dla marki Dove, Big Milk, Lipton, Max Factor i Mutti. Akcje przeprowadzane były na modelu BUY and GET, czyli najpierw konsument musiał kupić produkt promocyjny i zarejestrować paragon na stronie internetowej. Po weryfikacji danych użytkownicy otrzymywali zwrot kosztów zakupu, pieniądze były przesyłane na numer konta bankowego podany w formularzu. W porównaniu do tradycyjnie przeprowadzanych akcji sampling internetowy umożliwia dotarcie do większej liczby odbiorców i ograniczenie kosztów. Nie musimy organizować samplingu w supermarkecie czy innym miejscu, nie potrzebujemy hosstes, wystarczą dobrze oznakowane produkty promocyjne i sprawna akcja informacyjna, która powiadomi klientów o zasadach promocji. Każdy konsument, który zakupi produkt promocyjny może otrzymać zwrot, żeby skorzystać z „darmowych” próbek nie musi być w konkretnym miejscu, tak jak przy tradycyjnych akcjach samplingowych. Ten format akcji nie tylko zapewnił sprawne przeprowadzenie promocji, ale także umożliwił naszym klientom pozyskanie informacji na temat produktów. W formularzu zgłoszeniowym umieszczona była ankieta, w której uczestnik udzielał odpowiedzi na temat zakupionego produktu.

Oferta

lat doświadczenia na rynku
zadowolonych, stałych klientów
realizacji
specjalistów do twojej dyspozycji

Kontakt

Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa
Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17

ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93

faks (42) 636 90 97 wew. 17
ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93
faks (42) 636 90 97 wew. 17

New Business
newbusiness@smolar.pl
e-mail: biuro@smolar.pl