Jak organizować konkursy zgodnie z prawem?
Wiele osób bierze udział w różnego rodzaju akcjach promocyjnych prowadzonych przez firmy. Konkursy z nagrodami to bowiem świetne narzędzie marketingowe, skuteczniejsze niż tradycyjne formy reklamy i dające natychmiastowy efekt. Choć ta forma promocji niesie za sobą wiele korzyści, warto wiedzieć, jak wygląda organizacja konkursów oraz co zrobić, by uniknąć wątpliwości prawych.
Organizator konkursu, czyli właściwie kto?
W ostatnim czasie szczególnym zainteresowaniem cieszą się konkursy online z nagrodami, choć ich przeprowadzenie wydaje się mniej absorbujące niż organizacja konkursów w formie tradycyjnej, to kluczową kwestią pozostaje pytanie: kto ma być podmiotem przeprowadzającym konkurs — klient, czy agencja, która przeprowadza konkursy internetowe w jego imieniu?
Najczęściej stosowanym rozwiązaniem, bezpiecznym od strony prawnej, jest następujący model: agencja reklamowa przejmuje obowiązki formalno-prawne i pozostaje organizatorem, a zamawiający (zleceniodawca) ustala z agencją warunki przeprowadzenia konkursu za pomocą Umowy na organizację konkursu konsumenckiego.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Czy organizator jest także administratorem danych osobowych?
Bez względu na swoją formę, czy będą to konkursy w sklepach stacjonarnych, czy raczej konkursy internetowe — każde wymagają pozyskania pewnych danych potrzebnych, chociażby do przyznania i dostarczenia nagród. Aby uniknąć wątpliwości dotyczących przetwarzania danych osobowych uczestników, w regulaminie powinien znajdować się jasny zapis, kto jest administratorem danych osobowych oraz informacje dotyczące podmiotu przetwarzającego te dane.
W obecnym stanie prawnym jest to najkorzystniejsze rozwiązanie dla każdej ze stron. Agencja reklamowa przeprowadzając konkursy z nagrodami, wykorzystuje przecież te dane na potrzeby klienta i w jego imieniu.
Każdy uczestnik konkursu musi mieć wgląd do informacji, w jaki sposób są przetwarzane jego dane, które zawiera odpowiednia klauzula w regulaminie.
Wadliwa nagroda i co teraz?
Zamawiający to zazwyczaj także fundator nagrody w konkursie - klient może dostarczyć nagrodę agencji lub zapłacić jej wynagrodzenie za zakup nagród zgodnie z umową. Dostarczanie nagród jest też bezpośrednio powiązane z przetwarzaniem danych osobowych.
W razie jakichkolwiek kwestii spornych, wątpliwości, co do stanu nagrody, odpowiedzialność za jej ewentualną wymianę i odesłanie uczestnikowi nagrody wolnej od wady, ponosi organizator. Może on dochodzić ew. roszczeń zgodnie z zawartą umową pomiędzy agencją, a zleceniodawcą.
Jak wygląda kwestia podatku od nagrody?
Jeżeli w przypadku wygranej nie mają zastosowania wynikające z ustawy zwolnienia, wówczas nagrody w konkursie podlegają opodatkowaniu. Przepisy mówią jasno o podatku w wysokości 10% wartości wygranej. Obowiązek jego uiszczenia podatku od nagrody spoczywa na organizatorze konkursu. Chcesz zorganizować konkurs, ale obawiasz się formalności i kwestii prawnych? Pozwól, że zajmiemy się tym za Ciebie.
Przeczytaj również inne wpisy:
Jak motywować pracowników do pracy?