Co to jest promocja sprzedaży? Rodzaje promocji sprzedaży
Spośród wielu technik marketingowych na szczególną uwagę zasługuje promocja sprzedaży, na której efekty nie trzeba długo czekać. Atrakcyjne dla odbiorców są zwłaszcza takie działania jak: loterie promocyjne i audioteksowe, konkursy czy sprzedaż premiowa.
W tym artykule wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z promocją sprzedaży.
Promocja sprzedaży — co to właściwie jest?
Nie istnieje jednak z góry określona definicja, mówiąca czym są, a czym nie są promocje sprzedaży. Można jednak pokusić się o określenie kilku charakterystycznych cech, do których z pewnością należą:
- krótkotrwałe działania ograniczone czasowo,
- natychmiastowe efekty,
- szybkie oddziaływanie na konsumentów,
- różne techniki (podtypy),
- wartość dodana do podstawowej oferty.
W zależności od tego, do jakich odbiorców mają być skierowane działania, taki też podtyp przybiera promocja sprzedaży. Przykłady? Oferta specjalna ‘’kup 2 w cenie 1’’, obniżki cen ‘’okazja, przecena, tylko dziś -70%’’, upominki ‘’jogurt z dodaną zabawką’’ itd.
Promocja sprzedaży może występować także pod innymi nazwami, takimi jak np. aktywizacja sprzedaży, promocja dodatkowa czy sales promotion. Jedno jest pewne: aby efekt promocji sprzedaży mógł być szybko odczuwalny, musi stanowić krótkotrwałe wsparcie sprzedaży danych usług czy produktów. Nie jest to technika przeznaczona do długofalowych działań.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Rodzaje promocji sprzedaży
Istnieje wiele różnych technik promocji sprzedaży, które można podzielić na najważniejsze kategorie:
Oferty specjalne
To mogą być zarówno oferty typu ‘’3 w cenie 2’’, czyli korzystne zestawy, jak również produkty w specjalnych opakowaniach np. związanych z danymi świętami. W każdym przypadku odnoszą się raczej do towarów szybko zbywalnych.
Obniżka cen
Dobrze znane wszystkim przeceny, czyli natychmiastowa możliwość kupienia towaru za niższą kwotę, to nic innego jak obniżka cen. Technika ta może przybrać także inną formę, z której często korzystają właściciele największych sieci handlowych. Chodzi o późniejszą możliwość zwrotu części poniesionych kosztów, po spełnieniu określonych warunków.
Premie i upominki
Kto nie lubi dostawać prezentów? Premie i upominki to właśnie bezpłatne wartości dodane do oferty podstawowej. Jeżeli np. proszek do prania jest sprzedawany w specjalnym opakowaniu, to właśnie jest premia. Natomiast w przypadku, gdy do ulubionej czekolady został dodany naszyjnik, wówczas mamy do czynienia z upominkiem. Zasada jest prosta: premia zwykle łączy się z danym produktem (jak opakowanie z proszkiem), a upominek jest czymś niezwiązanym z produktem i po prostu do niego dodany.
Bezpłatne próbki
To nic innego, jak darmowe, niepełnowartościowe produkty, które mają zachęcić konsumentów do ich wypróbowania, przed faktycznym zakupem towaru. W pewnym sensie technika ta podważa jedną z zasadniczych cech promocji sprzedaży, a mianowicie: natychmiastowy efekt (klient nie kupuje od razu pełnowartościowego produktu tylko jego próbkę).
Ekspozycje w punkcie sprzedaży
Odnosi się do sposobu wyeksponowania towaru, który ma przyciągnąć uwagę klientów i zachęcić ich do zakupu promowanego produktu.
Konkursy, loterie oraz gry
Te działania promocyjne wymagają nieco większej uwagi ze strony organizatora, jednocześnie zapewniają także większe zaangażowanie po stronie konsumentów. Wartością dodaną jest w tym przypadku możliwość uzyskania nagrody.
Promocja sprzedaży a grupa docelowa
Działania promocyjne mogą być skierowane albo do osób prywatnych, albo do przedsiębiorców. W pierwszym przypadku najczęściej stosuje się premie, konkursy, rabaty, darmowe próbki czy kupony. Akcje promocyjne dedykowane partnerom biznesowym zazwyczaj przybierają charakter darmowych produktów, gadżetów reklamowych, zniżek cenowych czy konkursów.
Techniki promocji sprzedaży związane z ceną
Promocja sprzedaży a właściwie jej poszczególne podtypy mogą dodatkowo dzielić się na:
- techniki cenowe,
- techniki pozacenowe.
Techniki cenowe mają wpływ na obniżenie ceny detalicznej, zaliczamy do nich m.in. obniżkę cen, rabaty, darmowe próbki czy sprzedaż większej ilości produktów za mniej. Natomiast jeśli chodzi o techniki pozacenowe, to odnoszą się one do wartości dodanej — sprzedaż produktu z gratisem, loterie, bonusy ukryte wewnątrz produktu itd.
Smolar — skuteczne akcje wsparcia sprzedaży
Mamy doświadczenie w prowadzeniu różnorakich działań mających na celu wsparcie sprzedaży towarów lub usług oraz promocję marki. Przeprowadziliśmy setki akcji, w których sukces miał twarz zadowolonego Klienta. W Smolar nieustannie doskonalimy nasze umiejętności i wyznaczamy nowe standardy, spełniające oczekiwania nawet najbardziej wymagających Odbiorców.
Przeczytaj również inne wpisy!