Marketing relacji. Jak zatrzymać klienta na dłużej?
Marketing relacji to jedno ze skuteczniejszych narzędzi na budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji z konsumentami. Zatrzymanie klienta i sprawienie, że stanie się stałym odbiorcą naszych produktów czy usług, to dziś podstawa prowadzenia biznesu.
- Dlaczego marketing relacji jest tak skuteczny?
- Jak rozwijać marketing relacji?
- Jakie korzyści może przynieść budowanie relacji z klientem?
Marketing relacji - definicja nowego modelu komunikacji
Zmieniające się trendy w biznesie to zjawisko nieuniknione. Jeszcze do niedawna model komunikacji biznesowej opierał się głównie na bezzwrotnej informacji kierowanej w stronę klienta. Firmy nie dbały o nawiązanie bliższej relacji z konsumentem. Nie liczyło się to, czy potencjalny odbiorca stanie się stałym klientem, pierwsze skrzypce grały zyski - osoba, która kupuje - jest pożądana, a która nie - nie jest mile widziana.
W takim modelu komunikacji konsument był biernym odbiorcą przekazu reklamowego: słuchał, oglądał, czytał, ale nie był bezpośrednio zaangażowany w działania promocyjne firmy.
Dziś dużą wagę przykłada się do opinii i potrzeb konsumentów, stąd marketing relacji z klientem, który na pierwszym miejscu stawia bliski kontakt z odbiorcą. To klient ma dziś wpływ na to, co będą oferować firmy, jak będzie wyglądał produkt oraz z jakich akcji promocyjnych skorzystają. Utrzymanie klienta i budowanie więzi z marką to proces długotrwały - jednym ze środków, który bardzo pomaga w utrzymaniu zaangażowania, są social media.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Skuteczność zamknięta w relacji
Coraz więcej firm słucha, co klienci mają do powiedzenia i jest to dla nich ważne, tworząc przestrzeń, gdzie odbiorcy swobodnie mogą wyrazić swoją opinię. Klient, który ma poczucie, że jest ważny, chętniej otwiera się na ofertę firmy i tworzy bliższe relacje z marką. Wyobraź sobie, że ktoś po wysłuchaniu opinii klientów udostępnia opcję darmowej przesyłki przy zakupach online powyżej 50 zł. Klienci z pewnością docenią, że firma dostosowuje ofertę do ich potrzeb.
Innym sposobem zastosowania marketingu partnerskiego jest tworzenie zaangażowanych reklam społecznych i wdrożanie działań CSR. Dla wielu osób ważne jest to, co dzieje się nie tylko w ich najbliższym sąsiedztwie - wielu porusza los zwierząt, planety i inne ważne sprawy społeczne.
Jak rozwijać marketing relacji?
Samo nawiązanie więzi z klientem nie wystarczy, by mówić o marketingu partnerskim, kluczem do sukcesu jest ciągłe pogłębianie relacji z klientem i niezapominanie o jego potrzebach. Jeżeli konsument poczuje, że nie jest dobrze traktowany, szybko zrezygnuje z oferty jednej firmy na rzecz drugiej. Co zatem zrobić, by rozwijać marketing relacji? Warto skupić się na takich kwestiach, jak chociażby:
- sprawna obsługa klienta - nie każ konsumentowi zbyt długo czekać na odpowiedź, rozwiązuj szybko kwestie sporne,
- publikacja angażujących treści - teksty, które wzbudzają zainteresowanie i zachęcają do interakcji z marką, mogą być publikowane np. na blogu przy profilu społecznościowym marki,
- kampanie, które przekazują coś więcej niż mobilizację do zakupów,
- prowadzenie profilu dedykowanego marce lub konkretnemu produktowi.
Ciągły kontakt z konsumentem to podstawa, jeśli chodzi o marketing relacji. Z jednej strony pozwala to na zebranie niezbędnych informacji o kliencie i lepsze przygotowanie ofert sprzedażowych. Z drugiej strony uważność na potrzeby klientów umacnia pozytywny wizerunek marki. Firma, która na pierwszym miejscu stawia ludzi, a nie zyski wzbudza większe zaufanie.
Marketing relacji przykłady użycia
Marketing relacji ma różne twarze. Bardzo dużym zainteresowaniem zarówno ze strony marek, jak i klientów cieszą się programy lojalnościowe. Zbieranie punktów, rabaty i oferty specjalne to stałe elementy kampanii największych sieci handlowych. Inny rodzaj marketingu partnerskiego to konkursy i loterie. Zadania kreatywne, quizy i zagadki angażują odbiorców, zwiększają ruch na stronie i wzmacniają relacje z marką. Z kolei loterie niezależnie od wyniku losowania, wprawiają uczestników w pozytywne wibracje, są jak punkty styku, które przyciągają, nagradzają i dbają o utrzymanie klienta. Nie sposób nie wspomnieć także o programach poleceń, które pozwalają na stworzenie więzi z nowymi klientami oraz utrzymanie relacje z obecnymi (zyskuje osoba, która poleca markę i ta, której markę polecono).
Korzyści, które dostrzegają sprzedawcy
Inwestycja w budowanie silnych więzi z klientem, opartych na dobrej, dwustronnej komunikacji i pozytywnych emocjach może przynieść wymierne korzyści. Nawiązując więzi z konsumentami i dobrze poznając ich potrzeby, marka ma szansę zaspokoić je w taki sposób, który przyniesie jej zyski - to sprecyzowane oferty, większe zainteresowanie i chętniej podejmowane decyzje zakupowe. Budowanie krok po kroku lojalność klientów przekłada się na regularne zakupy. Z kolei zadowolony klient chętniej poleci markę znajomym robiąc nam darmową reklamę.
Zobacz również inne wpisy
Czy każdy może nadzorować loterie?