Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie
Agencja marketing zintegrowanego Smolar

Marketing relacji. Jak zatrzymać klienta na dłużej?

Marketing relacji. Jak zatrzymać klienta na dłużej?

Marketing relacji to jedno ze skuteczniejszych narzędzi na budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji z konsumentami. Zatrzymanie klienta i sprawienie, że stanie się stałym odbiorcą naszych produktów czy usług, to dziś podstawa prowadzenia biznesu.

  • Dlaczego marketing relacji jest tak skuteczny?
  • Jak rozwijać marketing relacji?
  • Jakie korzyści może przynieść budowanie relacji z klientem?

Marketing relacji - definicja nowego modelu komunikacji

Zmieniające się trendy w biznesie to zjawisko nieuniknione. Jeszcze do niedawna model komunikacji biznesowej opierał się głównie na bezzwrotnej informacji kierowanej w stronę klienta. Firmy nie dbały o nawiązanie bliższej relacji z konsumentem. Nie liczyło się to, czy potencjalny odbiorca stanie się stałym klientem, pierwsze skrzypce grały zyski - osoba, która kupuje - jest pożądana, a która nie - nie jest mile widziana.

W takim modelu komunikacji konsument był biernym odbiorcą przekazu reklamowego: słuchał, oglądał, czytał, ale nie był bezpośrednio zaangażowany w działania promocyjne firmy.

Dziś dużą wagę przykłada się do opinii i potrzeb konsumentów, stąd marketing relacji z klientem, który na pierwszym miejscu stawia bliski kontakt z odbiorcą. To klient ma dziś wpływ na to, co będą oferować firmy, jak będzie wyglądał produkt oraz z jakich akcji promocyjnych skorzystają. Utrzymanie klienta i budowanie więzi z marką to proces długotrwały - jednym ze środków, który bardzo pomaga w utrzymaniu zaangażowania, są social media.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami: 
tel. (42) 253 49 00

Skuteczność zamknięta w relacji

Coraz więcej firm słucha, co klienci mają do powiedzenia i jest to dla nich ważne, tworząc przestrzeń, gdzie odbiorcy swobodnie mogą wyrazić swoją opinię. Klient, który ma poczucie, że jest ważny, chętniej otwiera się na ofertę firmy i tworzy bliższe relacje z marką. Wyobraź sobie, że ktoś po wysłuchaniu opinii klientów udostępnia opcję darmowej przesyłki przy zakupach online powyżej 50 zł. Klienci z pewnością docenią, że firma dostosowuje ofertę do ich potrzeb.

Innym sposobem zastosowania marketingu partnerskiego jest tworzenie zaangażowanych reklam społecznych i wdrożanie działań CSR. Dla wielu osób ważne jest to, co dzieje się nie tylko w ich najbliższym sąsiedztwie - wielu porusza los zwierząt, planety i inne ważne sprawy społeczne.

Jak rozwijać marketing relacji?

Samo nawiązanie więzi z klientem nie wystarczy, by mówić o marketingu partnerskim, kluczem do sukcesu jest ciągłe pogłębianie relacji z klientem i niezapominanie o jego potrzebach. Jeżeli konsument poczuje, że nie jest dobrze traktowany, szybko zrezygnuje z oferty jednej firmy na rzecz drugiej. Co zatem zrobić, by rozwijać marketing relacji? Warto skupić się na takich kwestiach, jak chociażby:

  • sprawna obsługa klienta - nie każ konsumentowi zbyt długo czekać na odpowiedź, rozwiązuj szybko kwestie sporne,
  • publikacja angażujących treści - teksty, które wzbudzają zainteresowanie i zachęcają do interakcji z marką, mogą być publikowane np. na blogu przy profilu społecznościowym marki,
  • kampanie, które przekazują coś więcej niż mobilizację do zakupów,
  • prowadzenie profilu dedykowanego marce lub konkretnemu produktowi.

Ciągły kontakt z konsumentem to podstawa, jeśli chodzi o marketing relacji. Z jednej strony pozwala to na zebranie niezbędnych informacji o kliencie i lepsze przygotowanie ofert sprzedażowych. Z drugiej strony uważność na potrzeby klientów umacnia pozytywny wizerunek marki. Firma, która na pierwszym miejscu stawia ludzi, a nie zyski wzbudza większe zaufanie.

Marketing relacji przykłady użycia

Marketing relacji ma różne twarze. Bardzo dużym zainteresowaniem zarówno ze strony marek, jak i klientów cieszą się programy lojalnościowe. Zbieranie punktów, rabaty i oferty specjalne to stałe elementy kampanii największych sieci handlowych. Inny rodzaj marketingu partnerskiego to konkursy i loterie. Zadania kreatywne, quizy i zagadki angażują odbiorców, zwiększają ruch na stronie i wzmacniają relacje z marką. Z kolei loterie niezależnie od wyniku losowania, wprawiają uczestników w pozytywne wibracje, są jak punkty styku, które przyciągają, nagradzają i dbają o utrzymanie klienta. Nie sposób nie wspomnieć także o programach poleceń, które pozwalają na stworzenie więzi z nowymi klientami oraz utrzymanie relacje z obecnymi (zyskuje osoba, która poleca markę i ta, której markę polecono).

Korzyści, które dostrzegają sprzedawcy

Inwestycja w budowanie silnych więzi z klientem, opartych na dobrej, dwustronnej komunikacji i pozytywnych emocjach może przynieść wymierne korzyści. Nawiązując więzi z konsumentami i dobrze poznając ich potrzeby, marka ma szansę zaspokoić je w taki sposób, który przyniesie jej zyski - to sprecyzowane oferty, większe zainteresowanie i chętniej podejmowane decyzje zakupowe. Budowanie krok po kroku lojalność klientów przekłada się na regularne zakupy. Z kolei zadowolony klient chętniej poleci markę znajomym robiąc nam darmową reklamę.

Zobacz również inne wpisy

Czy każdy może nadzorować loterie?

Jak prawidłowo rozliczyć program lojalnościowy?

Jak zbudować lojalność klienta?

Kontakt

Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa
Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17

ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar


tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93
faks (42) 636 90 97 wew. 17

New Business
newbusiness@smolar.pl
e-mail: biuro@smolar.pl

Certyfikat ISO/IEC
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
Aplikacja Smolar Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie