Co to jest grywalizacja w marketingu i jak ją wykorzystać?
Grywalizacja to stosunkowo nowy termin i jeśli kojarzy Ci się z grami, to jest to dobre skojarzenie. Jednak nie o same gry tu chodzi, ale o elementy rywalizacji, zabawy, słowem - czynny, a nie bierny udział. W świecie przesyconym reklamami coraz trudniej jest zainteresować odbiorcę swoją ofertą. Niedopasowane i źle wdrożone akcje promocyjne mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego - odstraszyć klientów i wzbudzić w nich niechęć do marki. W poszukiwaniu nowych rozwiązań wiele firm skłania się ku takiemu działaniu, które wykorzystuje mechanizm grywalizacji.
Bierzemy pod lupę elementy grywalizacji. Dowiedz się, czym jest grywalizacja w marketingu i jakie korzyści może przynieść właśnie Twojej marce!
Grywalizacja - co to takiego?
Jeśli zastanawiasz się, co to jest grywalizacja, śpieszymy z odpowiedzią. To jedna z technik marketingowych będących odpowiedzią na powtarzalne i nudne reklamy, których klient pozostaje tylko bierny odbiorcą. To na czym bazuje, to skłonność ludzi do rywalizacji między sobą. I to właśnie w skrócie grywalizacja. Co to znaczy, że technika ta wykorzystuje ludzką skłonność do rywalizacji? Tak jak w przypadku gier, rywalizacja motywuje graczy do podejmowania kolejnych wyzwań, większego zaangażowania i bycia lepszym od innych, tak grywalizacja w marketingu odpowiada za bezpośrednie podjęcie konkretnych działań przez konsumentów.
Co sprawia, że grywalizacja jest skutecznym narzędziem marketingowym?
Grywalizacja angażuje konsumentów w sposób, który bazuje na ludzkich skłonnościach, przy jednoczesnym wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier. Poza ludzką skłonnością do rywalizacji wymienić można, chociażby:
- zbieranie i kolekcjonowanie - lubimy zbierać przedmioty z różnych pobudek. Mechanizm grywalizacji bazując na tym, umożliwia zbieranie np punktów, naklejek, żetonów itd.,
- chwalenie i nagradzanie - nie ma chyba człowieka na ziemi, który przeszedłby obojętnie obok premiowania jego wysiłków. Elementy grywalizacji, które w bezpośredni sposób nagradzają trud konsumenta (nagrody, vouchery, zniżki, gratisy itd.), sprawiają, że odbiorca czuje się ważny i doceniony, a jego starania nie idą na marne,
- dobra zabawa - grywalizacja w marketingu wprowadza element zabawowy do reklamy. Ludzie chętniej uczestniczą w czymś, dzięki czemu mogą się dobrze bawić, co chociaż na chwilę oddala ich od codzienności. Konkursy i loterie to stałe elementy grywalizacji.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Grywalizacja a emocje
Podobnie jak gry, tak i grywalizacja może wzbudzić u klienta wielkie emocje, które przełożą się na pożądane reakcje. Klient angażuje się bardziej, gdy czuje przywiązanie do marki i jej produktów lub usług. Sama jednak istota gry pozostaje więzienna: wprawia uczestnika w dobry nastrój, daje poczucie spełnienia marzeń, nawet jeśli wygrana to ‘’tylko’’ zakupowy gratis, stanowi także odskocznię od szarej rzeczywistości.
Siła loterii, konkursów i programów lojalnościowych
Tego typu akcje promocyjne świetnie wpisują się w ideę grywalizacji! Loteria daje potencjalną szansę każdemu na zdobycie nagrody. Niski próg wejścia bez konieczności wykonywania mniej lub bardziej skomplikowanych zadań sprawia, że uczestnicy chętnie biorą udział w zabawie, licząc, że los uśmiechnie się właśnie do nich i otrzymają nagrodę. Konkursy z kolei bardziej angażują i akcentują element rywalizacji - kto bardziej się przyłoży, kto lepiej wykona zadanie punktowane przez jury. A jeśli już mowa o punktach to ich (i nie tylko) zdobywanie umożliwia program lojalnościowy.
Korzyści, jakie daje grywalizacja w marketingu
Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona grywalizacja może przynieść wymierne korzyści firmie. Do najważniejszych z nich należą:
- zwrócenie uwagi klientów,
- nawiązanie interakcji,
- budowanie świadomości marki,
- ocieplenie wizerunku marki,
- budowanie pozytywnych skojarzeń związanych z marką,
- większe zaangażowanie ze strony odbiorców,
- lepsza widoczność marki na tle konkurencji,
- przywiązanie do marki,
- wzrost sprzedaży.
Ogromnym plusem grywalizacji jest także możliwość wdrożenia jej niemal w każdej branży.
Jak najlepiej wykorzystać grywalizację w swoich działaniach marketingowych?
Każda strategia reklamowa powinna być odpowiednio przemyślana, zanim zostanie wdrożona - aby grywalizacja w marketingu mogła przynieść maksimum korzyści, ważne są takie elementy jak:
- cele oraz dobór mechanizmów gry - jeżeli wiemy, dlaczego chcemy prowadzić dane działania, łatwiej dobierzemy ich odpowiednią formę. Inne elementy grywalizacji sprawdzą się, gdy zależy nam na wprowadzeniu nowego produktu, a inne, gdy chcemy zwiększyć przywiązanie konsumentów do marki, grupa docelowa i jasne zasady - znając oczekiwania klientów, określimy zasady i sprecyzujemy reguły gry, co uskuteczni osiągnięcie wcześniejszych celów,
- rodzaj nagród - atrakcyjne nagrody skuteczniej zachęcają odbiorców do udziału w akcji,
- motywatory - to dodatkowe powody, by wziąć udział w akcji, często wykorzystuje się takie elementy grywalizacji jak: poziomy, rangi, punkty itd.
Ważne, aby na bieżąco kontrolować wyniki podjętych działań, co bezpośrednio przełoży się na efekty.
Podsumowanie
Grywalizacja w marketingu to jasny komunikat wysyłany w stronę odbiorców: “chodźmy, zagrajmy w grę’’, przy czym ta gra może mieć różne imiona: loteria, konkurs, programy lojalnościowe, zagadki, quizy itd. Ważne, aby projektując daną ‘’grę’’ dobrać jej poziom do grupy docelowej - nie może być banalna, ani jednocześnie zbyt skomplikowana. Lepiej nie popadać w skrajności. Udział w ‘’grze’’ powinien dawać uczestnikom radość i satysfakcję oraz, jak w każdej grze bywa - możliwość wygrania nagrody. Przy czym nagrodą mogą być także np. rabaty.
Zobacz również inne wpisy
Jakie nagrody w konkursach cieszą się największą popularnością?