Jak przepisowo zorganizować loterię promocyjną? Organizacja loterii bez zezwolenia — co grozi?
Większość działań marketingowych ma dziś miejsce w przestrzeni wirtualnej. Podmioty gospodarcze chętnie podejmują współpracę z blogerami, influencerami, a także wykorzystują własne profile w social mediach, by przeprowadzić akcje promocyjne. Te z kolei coraz częściej przybierają formę konkursów, w których albo uczestnicy biorą udział w danym wydarzeniu, albo wykonują konkretne działania. Czy możliwa jest organizacja loterii bez zezwolenia? Jak przeprowadzić loterię zgodnie z przepisami?
Czym jest loteria?
Loteria to jedna z form promocji, której podstawą działania jest losowość. O wygranej pieniężnej lub rzeczowej decyduje więc przypadek. W praktyce wygląda to tak, że spośród wszystkich osób, które wzięły udział w danym wydarzeniu, losuje się zwycięzcę względnie zwycięzców.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Przypadek M.N. - organizacja loterii bez zezwolenia
Zgodnie z ustawą o grach hazardowych loteria promocyjna uznawana jest za grę losową. Uczestnicząc w niej, nabywa się towar, usługę lub inny dowód udziału w grze. Podmiot organizujący loterię oferuje wygrane w formie pieniężnej lub rzeczowej.
Diabeł jak zwykle tkwi jednak w szczegółach.
Swego czasu szerokim echem odbiła się organizacja loterii przez kobietę prowadzącą działalność związaną ze zdrowym stylem życia, która na swoim fan page zamieściła post loteryjny. Udział w loterii polegał na polubieniu i udostępnieniu posta. W drodze losowania zwycięzca wygrywa bon na zabiegi. Pani M.N. została wymierzona kara w wysokości 10000 zł za urządzenie gry losowej bez zatwierdzonego regulaminu i odpowiedniego zezwolenia.
Właścicielka firmy wniosła skargę. Ostatecznie sąd przyznał jej rację, gdyż przeprowadzona przez nią akcja nie miała wszystkich znamion gry losowej. Przede wszystkim była to loteria nieodpłatna, w której by wziąć udział, uczestnicy nie musieli nic nabywać. W momencie, gdy akcja zostaje uznana jako loteria promocyjna i spełni wszystkie przesłanki gry losowej, brak odpowiedniego zezwolenia jest równy kwocie wynoszącej pięciokrotną wartość opłaty za jego wydanie. Nie są to więc małe pieniądze.
Przykład loterii, która nie jest grą losową w myśl przepisów ustawy o grach hazardowych. Źródło Facebook. Warto również zaznaczyć, że wymaganie od uczestników polubienia i udostępnienia posta, jako warunku udziału w loterii, jest niezgodne z polityką META oraz zasadami organizacji loterii promocyjnej.
Organizacja loterii promocyjnej
Wiemy już, że aby przeprowadzić loterię promocyjną, potrzebne jest zezwolenie wydawane przez Dyrektora Izby Administracji Państwowej. Zanim jednak możliwa będzie organizacja i obsługa loterii, a nawet otrzymanie samego zezwolenia, trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Wisienką na torcie jest z kolei regulamin.
Zobacz również inne wpisy!