Czym jest marketing POS i czy warto z niego korzystać?
Osobom niezwiązanym z branżą określenie ''marketing POS'' mówi niewiele. Czy jednak kiedykolwiek zastanawiałeś się, co tak naprawdę wpływa na decyzję zakupową klientów, co jest tym impulsem, który pcha do ich koszyka daną rzecz? Jeśli wciąż myślisz, że to cena, to znak, że nie poznałeś jeszcze możliwości, jakie daje POS marketing.
Dowiedz się, czym właściwie są Point of Sale i czy warto wykorzystać je w sprzedaży.
Rozwijamy skrót
Przemierzając sklepowe alejki, nieraz można się natknąć na różnego rodzaju ''potykacze'', specjalne regały, stojaki reklamowe, kolorowe półeczki, a im bliżej kasy, czyli ostatecznego miejsca, gdzie dokonywane są zakupy - siła, jaką ma pos marketing, jest największa. To nie przypadek, że przestrzeń bezpośrednio przy kasie jest najbardziej rozdysponowana w niewielkie, tanie produkty, po które można łatwo sięgnąć. Kogo bowiem nie skusiło hasło: ''kup dwa, a dwa kolejne dostaniesz gratis''?
Czym zatem jest POS marketing?
POS to skrót od angielskiej zbitki słów Point of Sale, którą określa się różnego rodzaju nośniki reklamowe, czyli materiały wspierające sprzedaż. Zwykle są to meble reklamowe, stojaki, ulotki, plakaty czy broszury. To właśnie na nich bazuje POS marketing.
Co ciekawe, marketing POS nie jest, jakby mogło się wydawać - wytworem współczesnych czasów. Już starożytni kupcy stosowali różnego rodzaju metody wspierające handel. Przykładowo: wykorzystywali tablice, na których w prosty sposób prezentowali dany towar, czy głośno ogłaszali nowości, zachęcając tym samym do ich kupna.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Najpopularniejsze rodzaje materiałów wspierających sprzedaż
Generalnie przestrzeń, na której można wykorzystać Point of Sale, jest ograniczona. Dlaczego? Otóż decyzja zakupowa klienta nie odbywa się na całej przestrzeni sklepu, ale w tym konkretnym momencie, na niewielkim obszarze, w którym nastąpiło wzmocnienie przy zastosowaniu wspomnianych nośników sprzedaży.
Wśród najczęściej wykorzystywanych Point of Sale znajdują się m.in.:
- stojaki reklamowe - stojaki z broszurami, ulotkami, plakatami, książkami,
- ekspozytory reklamowe - czyli specjalnie konstrukcje (lub miejsca) do efektywnego prezentowania towarów,
- hangery reklamowe - podwieszane materiały,
- naklejki reklamowe - zwykle są to grafiki winylowe w większym rozmiarze, które można umieścić np. na podłodze i efektywnie wykorzystać także ten rodzaj przestrzeni,
- ulotki, broszury, plakaty,
- standy,
- kasetony
- makiety z produktami,
- banery itd.
Co istotne, materiały POS zalicza się do nośników reklamy typu BLT (Below The Line) będących częścią field marketingu. Są to zatem działania bezpośrednie, w terenie, bez wykorzystywania środków masowego przekazu.
Gdzie najczęściej umieszcza się point of sale?
Pos marketing zwykle kojarzy się z takim kulminacyjnym miejscem, w którym dokonywane są zakupy w sklepie, czyli przestrzenią wokół kasy. I faktycznie, ciężko już zaobserwować puste kasy, zazwyczaj są przepełnione różnymi Point of Sale. Poza tym nośniki reklamowe można z powodzeniem wykorzystać na pozostałej przestrzeni sklepu, aby sprawnie kierować ruchem klientów i naprowadzać ich na konkretne produkty.
Materiały POS można znaleźć m.in.:
- wzdłuż sklepowych alejek,
- przed wejściem do sklepu,
- na podłodze,
- na suficie,
- wzdłuż konkretnych działów.
POS marketing zalety
Materiały POS dają możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców w czasie rzeczywistym, tu i teraz, gdyż są umieszczane w miejscach często odwiedzanych. Point of Sale mogą być także umieszczane zewnętrznie na różnego rodzaju nośnikach reklamowych. W końcu pos marketing to szansa na zwiększenie rozpoznawalności marki, zwiększenie sprzedaży i wielkości koszyka zakupowego. POS są także tańsze niż tradycyjna reklama w TV.
POS marketing wady
Wykorzystywanie materiałów POS ma też swoje wady. Wiele osób zwraca uwagę na przytłaczającą ilość reklam i zaśmiecanie krajobrazu. Z kolei im więcej nośników reklamowych, tym trudniejsze też staje się wprowadzenie klienta właśnie na nasz produkt. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie materiałów, które są zgodne z wizerunkiem firmy i budzą pozytywny odbiór.
Pos marketing i co dalej?
Reklamy z wykorzystaniem pos marketingu są widoczne praktycznie w każdym sklepie. Doskonale sprawdzają się nawet w przypadku niewielkich przestrzeni sprzedażowych. Ich główną funkcją jest wyróżnienie produktów lub marki i zwrócenie uwagi klientów, by ci mogli podjąć korzystną dla firmy decyzję zakupową. Bardzo łatwo możesz wykorzystać pos marketing także w swojej firmie bez nadmiernego naginania budżetu. Aby wzmocnić efekt sprzedażowy, z powodzeniem możesz wykorzystać także konkursy konsumenckie, programy lojalnościowe czy loterie. W Smolar pomożemy wybrać Ci najlepsze rozwiązanie!
Przeczytaj również inne wpisy: Jak integrować pracowników w firmie?