Czym jest sprzedaż premiowa? - Definicja i przykłady
Akcje promocyjne to dziś standard w świecie biznesu. Pozwalają nie tylko na polepszenie sprzedaży, ocieplenie wizerunku czy zwiększenie rozpoznawalności marki, ale także na zajęcie znaczącej pozycji wśród konkurencji. W tym wszystkim, oczywiście, ważni są konsumenci, w końcu to do nich kierowana jest sprzedaż premiowa.
Charakterystyka sprzedaży premiowej
Sprzedaż premiowa to jedno z bardziej atrakcyjnych narzędzi promocji. Nie doczekała się co prawda ustawowej definicji, ale przyjmuje się, że sprzedaż premiowa to taki rodzaj akcji, w której poprzez nabycie danego towaru czy usługi kupujący otrzymuje nagrodę. Kluczowym dla powodzenia całego przedsięwzięcia jest odpowiednia komunikacja - klient musi zrozumieć, na jakich warunkach przyznawana jest premia.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
Sprzedaż premiowa a sprzedaż wiązana
To kolejne rozróżnienie, które należy wziąć pod uwagę. Sprzedaż wiązana inaczej umowa sprzężona to taki rodzaj akcji promocyjnej, w której, aby konsument mógł otrzymać jeden towar (lub usługę) w niższej cenie, musi dokonać zakupu innego, niezwiązanego z nim towaru w normalnej cenie. W efekcie mamy więc do czynienia z dwoma różnymi świadczeniami. Chociaż założenia są podobne, nie jest to jednak sprzedaż premiowa. Przykłady to kupno laptopa, a otrzymasz program antywirusowy za 1 zł.
Sprzedaż premiowa to z kolei dobrze znane hasła typu ‘’Kup 3 w cenie 2’’. Swego czasu największe sieci handlowe w Polsce uatrakcyjniały zakup danych rzeczy poprzez oferowanie naklejek, które po zebraniu w odpowiedniej ilości można było wymienić na maskotkę.
Promocja wiązana zwykle jest wykorzystywana, by skłonić klienta do nabycia usługi lub produktu, którego potrzebuje, przy okazji oferując mu także towar, który jest z nim związany, chociaż niekoniecznie pozostający w kręgu zainteresowań konsumenta… W praktyce, aby kupić produkt promocyjny w okazyjnej cenie, trzeba dokonać zakupu innego, związanego z nim towaru w cenie regularnej. Koniec końców, klienci często wybierają zestawy, gdyż uważają je za lepszą ofertę, na czym opiera się sprzedaż 2 w 1.
O krok od loterii
Istnieją sytuacje, w których sprzedaż premiowa może zostać uznana za loterię. Dobrze obrazuje to następujący przykład:
W sezonie przedświątecznym jedna z galerii handlowych zorganizowała pięciodniową akcję, w której zakup dekoracyjnego drzewka Bonsai był premiowany voucherem w wysokości 300 zł, który można było wykorzystać na zakupy w drogerii. Organizator zaznaczył, że akcja promocyjna trwa przez konkretny czas lub do wyczerpania puli voucherów. Jednocześnie przyjął, że nie będzie na to przeznaczał zbyt dużego budżetu i sfinansował 15 takich nagród.
Efekt? Promocja zakończyła się jeszcze tego samego dnia. Finalnie więc to, kto otrzymał voucher za zakup drzewka, był przypadkiem, bo akurat pojawił się w danym czasie w danym miejscu…
Jest to przykład źle przeprowadzonej promocji, która nacechowana była zasadą “kto pierwszy, ten lepszy”.
Jak dobrze zorganizować sprzedaż premiową?
Podstawą jest jasny i zrozumiały regulamin sprzedaży premiowej. Organizując akcję promocyjną, zawsze należy wziąć pod uwagę sytuację prawną uczestników. Poza tym warto zdefiniować potencjalnego klienta docelowego, wyznaczyć cele, obrać strategię, a gdy czujesz, że organizacja sprzedaży premiowej nie jest Twoją mocną stroną - skorzystać ze wsparcia profesjonalisty. Pytania? Wątpliwości? W Smolar.pl jesteśmy po to, by pomóc Ci je rozwiać.
Przeczytaj również inne wpisy:
Czym charakteryzuje się loteria pragonowa?