Program motywacyjny dla pracowników - co to jest? Dlaczego warto?
Na sukces firmy pracuje cały zespół, to stara prawda w świecie biznesu. Docenianie pracowników to z kolei prosta droga do sukcesu. Telefon służbowy, szkolenia, karty podarunkowe, prywatna opieka medyczna - wielu z nas już się z tym spotkało, nie każdy jednak wie, że to elementy programu motywacyjnego. Czym właściwie jest i dlaczego warto go wprowadzić? Odpowiedź znajdziesz tym artykule.
Czym jest program motywacyjny?
Istnieją różne rodzaje programów motywacyjnych. W przypadku tych kierowanych do pracowników, można zdefiniować je jako działania i strategie mające na celu zwiększenie efektywności pracy, pobudzenie zaangażowania i lojalności podwładnych, co koniec końców stanowi także wsparcie sprzedaży. Pracownik, który bardziej się przykłada do powierzonych mu zadań, a nawet pracuje ponad to, co trzeba - przyczynia się do sukcesu firmy.
W ramach programu motywacyjnego wyróżniamy dwie podstawowe ścieżki:
- benefity płacowe,
- benefity pozapłacowe.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Program motywacyjny i jego elementy
Tak, jak różne są firmy, tak różne też są programy motywacyjne, stąd mnogość ich elementów, by jeszcze lepiej móc je dopasować do potrzeb i celów przedsiębiorstwa (co inne sprawdzi się, jeśli głównym celem jest wsparcie sprzedaży, a co innego, gdy chcemy poprawić atmosferę w miejscu pracy).
Zacznijmy więc od benefitów płacowych. Tutaj można wyróżnić głównie:
- premie i bonusy - to po prostu nagrody pieniężne przyznawane konkretnym pracownikom lub całemu zespołowi,
- udział pracownika w zyskach firmy - jeśli już odnosić sukces, to razem, firma dzieli się wówczas sukcesem finansowym,
- programy poleceń.
Drugą kategorię stanowią benefity pozapłacowe, czyli m.in.:
- dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej,
- fundusz emerytalny,
- karty na siłownie, do kina itd.,
- możliwość dostosowania godzin pracy wedle potrzeb pracownika,
- członkostwo w klubach (np. fitness, siłownia itd.),
- dodatkowe posiłki dla pracowników,
- eventy i imprezy firmowe,
- płatne dni wolne za osiągnięcia, które są istotne dla firmy.
Jeśli chodzi o nagrody dla pracowników, te także mogą przyjąć dwie formy:
- pieniężną - gdy będą konkretnym prezentem, talonem albo voucherem,
- pozamaterialną - gdy np. pracodawca pochwali przy wszystkich konkretnego pracownika.
Dziś, często szkolenia, webinary, kursy, uczestnictwo w warsztatach, konferencjach, a nawet propozycja studiów podyplomowych - także są elementami programu motywacyjnego dla pracowników. To nie tylko świetny sposób na poszerzenie wiedzy i kompetencji załogi, ale także jasny sygnał: firmie zależy na rozwoju pracowników, są wartościowi i ważni.
Zasady, o których warto pamiętać
Aby program motywacyjny mógł przynieść zamierzony efekt, musi się opierać na kilku ważnych zasadach:
- przyznawanie benefitów musi być jasno określone i zrozumiałe dla pracowników, jasne zasady to z kolei brak nieporozumień i konfliktów,
- każdy program motywacyjny powinien mieć cel zgodny z możliwościami firmy i pracowników,
- program motywacyjny nigdy nie powinien być kierowany tylko do konkretnej grupy pracowników, ale dawać możliwość każdemu na zdobycie nagrody,
- program motywacyjny musi być mierzalny - pracodawca powinien informować załogę o jej wynikach w pracy,
- benefity powinny być różnorodne - nie każdy np. korzysta z siłowni,
- program motywacyjny powinien być zgodny z celami i filozofią firmy,
- ocenie powinien podlegać również sam program - być może konieczna będzie drobna modyfikacja.
Dlaczego warto wprowadzić program motywacyjny w swojej firmie?
Duża konkurencja na rynku sprawia, że coraz trudniej jest pozyskać klientów i wiele osób zastanawia się, jak wspierać sprzedaż? Reklamy i akcje promocyjne wymagają nakładów finansowych, jak zresztą wiele rzeczy i choć celem tych działań jest zebranie jak najszerszego grona odbiorców zainteresowanych produktami czy usługami marki, to często zapomina się o jednym: filarem firmy są jej pracownicy, którzy obarczeni zbyt dużą ilością obowiązków, przestają być efektywni. Taki stan rzeczy jest problematyczny, a więc w tym przypadku z pomocą przychodzi właśnie program motywacyjny.
Mimo, że poszczególne elementy programu motywacyjnego to dodatkowy koszt dla przedsiębiorstwa, coraz więcej pracodawców decyduje się je wdrożyć w swojej firmie.
Akcje promocyjne skierowane do konsumentów, np. loterie czy konkursy z nagrodami, to dodatkowy powód do wyboru konkretnego produktu podczas podejmowania decyzji zakupowej, to również możliwość zbudowania pozytywnego wizerunku marki w oczach konsumenta.
Także wsparcie sprzedaży, w postaci programu motywacyjnego skierowanego do pracowników, przekłada się na bezpośredni wzrost sprzedaży produktów, gdyż doceniany pracownik lepiej wywiązuje się ze swoich zadań, daje z siebie więcej i bardziej angażuje się w lepsze prosperowanie firmy.
Pamiętajmy jednak, że program motywacyjny wymaga odpowiedniego wdrożenia. Zlecając go Agencji Smolar, możesz liczyć na kompleksową usługę z oceną jego skuteczności.
Przeczytaj również inne wpisy: