Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie
Agencja marketing zintegrowanego Smolar

Program motywacyjny dla pracowników - co to jest? Dlaczego warto?

program motywacyjny dla pracowników

Na sukces firmy pracuje cały zespół, to stara prawda w świecie biznesu. Docenianie pracowników to z kolei prosta droga do sukcesu. Telefon służbowy, szkolenia, karty podarunkowe, prywatna opieka medyczna - wielu z nas już się z tym spotkało, nie każdy jednak wie, że to elementy programu motywacyjnego. Czym właściwie jest i dlaczego warto go wprowadzić? Odpowiedź znajdziesz tym artykule.

Czym jest program motywacyjny?

Istnieją różne rodzaje programów motywacyjnych. W przypadku tych kierowanych do pracowników, można zdefiniować je jako działania i strategie mające na celu zwiększenie efektywności pracy, pobudzenie zaangażowania i lojalności podwładnych, co koniec końców stanowi także wsparcie sprzedaży. Pracownik, który bardziej się przykłada do powierzonych mu zadań, a nawet pracuje ponad to, co trzeba - przyczynia się do sukcesu firmy.

W ramach programu motywacyjnego wyróżniamy dwie podstawowe ścieżki:

  • benefity płacowe,
  • benefity pozapłacowe.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami: 
tel. (42) 253 49 00

Program motywacyjny i jego elementy

Tak, jak różne są firmy, tak różne też są programy motywacyjne, stąd mnogość ich elementów, by jeszcze lepiej móc je dopasować do potrzeb i celów przedsiębiorstwa (co inne sprawdzi się, jeśli głównym celem jest wsparcie sprzedaży, a co innego, gdy chcemy poprawić atmosferę w miejscu pracy).

Zacznijmy więc od benefitów płacowych. Tutaj można wyróżnić głównie:

  • premie i bonusy - to po prostu nagrody pieniężne przyznawane konkretnym pracownikom lub całemu zespołowi,
  • udział pracownika w zyskach firmy - jeśli już odnosić sukces, to razem, firma dzieli się wówczas sukcesem finansowym,
  • programy poleceń.

Drugą kategorię stanowią benefity pozapłacowe, czyli m.in.:

  • dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej,
  • fundusz emerytalny,
  • karty na siłownie, do kina itd.,
  • możliwość dostosowania godzin pracy wedle potrzeb pracownika,
  • członkostwo w klubach (np. fitness, siłownia itd.),
  • dodatkowe posiłki dla pracowników,
  • eventy i imprezy firmowe,
  • płatne dni wolne za osiągnięcia, które są istotne dla firmy.

Jeśli chodzi o nagrody dla pracowników, te także mogą przyjąć dwie formy:

  • pieniężną - gdy będą konkretnym prezentem, talonem albo voucherem,
  • pozamaterialną - gdy np. pracodawca pochwali przy wszystkich konkretnego pracownika.

Dziś, często szkolenia, webinary, kursy, uczestnictwo w warsztatach, konferencjach, a nawet propozycja studiów podyplomowych - także są elementami programu motywacyjnego dla pracowników. To nie tylko świetny sposób na poszerzenie wiedzy i kompetencji załogi, ale także jasny sygnał: firmie zależy na rozwoju pracowników, są wartościowi i ważni.

Zasady, o których warto pamiętać

Aby program motywacyjny mógł przynieść zamierzony efekt, musi się opierać na kilku ważnych zasadach:

  • przyznawanie benefitów musi być jasno określone i zrozumiałe dla pracowników, jasne zasady to z kolei brak nieporozumień i konfliktów,
  • każdy program motywacyjny powinien mieć cel zgodny z możliwościami firmy i pracowników,
  • program motywacyjny nigdy nie powinien być kierowany tylko do konkretnej grupy pracowników, ale dawać możliwość każdemu na zdobycie nagrody,
  • program motywacyjny musi być mierzalny - pracodawca powinien informować załogę o jej wynikach w pracy,
  • benefity powinny być różnorodne - nie każdy np. korzysta z siłowni,
  • program motywacyjny powinien być zgodny z celami i filozofią firmy,
  • ocenie powinien podlegać również sam program - być może konieczna będzie drobna modyfikacja.

Dlaczego warto wprowadzić program motywacyjny w swojej firmie?

Duża konkurencja na rynku sprawia, że coraz trudniej jest pozyskać klientów i wiele osób zastanawia się, jak wspierać sprzedaż? Reklamy i akcje promocyjne wymagają nakładów finansowych, jak zresztą wiele rzeczy i choć celem tych działań jest zebranie jak najszerszego grona odbiorców zainteresowanych produktami czy usługami marki, to często zapomina się o jednym: filarem firmy są jej pracownicy, którzy obarczeni zbyt dużą ilością obowiązków, przestają być efektywni. Taki stan rzeczy jest problematyczny, a więc w tym przypadku z pomocą przychodzi właśnie program motywacyjny.

Mimo, że poszczególne elementy programu motywacyjnego to dodatkowy koszt dla przedsiębiorstwa, coraz więcej pracodawców decyduje się je wdrożyć w swojej firmie.

Akcje promocyjne skierowane do konsumentów, np. loterie czy konkursy z nagrodami, to dodatkowy powód do wyboru konkretnego produktu podczas podejmowania decyzji zakupowej, to również możliwość zbudowania pozytywnego wizerunku marki w oczach konsumenta.

Także wsparcie sprzedaży, w postaci programu motywacyjnego skierowanego do pracowników, przekłada się na bezpośredni wzrost sprzedaży produktów, gdyż doceniany pracownik lepiej wywiązuje się ze swoich zadań, daje z siebie więcej i bardziej angażuje się w lepsze prosperowanie firmy.

Pamiętajmy jednak, że program motywacyjny wymaga odpowiedniego wdrożenia. Zlecając go Agencji Smolar, możesz liczyć na kompleksową usługę z oceną jego skuteczności.

Przeczytaj również inne wpisy:

Losowanie nagród online

Jak motywować pracowników do pracy?

Jak zorganizować konkurs w social media?

Kontakt

Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa
Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17

ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar


tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93
faks (42) 636 90 97 wew. 17

New Business
newbusiness@smolar.pl
e-mail: biuro@smolar.pl

Certyfikat ISO/IEC
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
Aplikacja Smolar Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie