Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie
Agencja marketing zintegrowanego Smolar

Jak zorganizować konkurs w Social Media zgodnie z prawem?

Jak zorganizowac konkurs

Konkursy organizowane na popularnych platformach społecznościowych to akcje promocyjne, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem zarówno ze strony organizatorów, jak i uczestników. Nie bez powodu fraza ‘’konkursy internetowe 2023’’ była jedną z najczęściej wpisywanych fraz w wyszukiwarce Google w zeszłym roku. Ale do rzeczy. Organizacja konkursów musi być zgodna z prawem obowiązującym w danym kraju.

Z naszego wpisu dowiesz się, jak przeprowadzić legalny w świetle polskiego prawa konkurs przy wykorzystaniu potencjału mediów społecznościowych.

Losowanie na Facebooku, losowanie na Instagramie… czym właściwie są promocje w social mediach?

Jak już zostało zaznaczone na wstępie, konkursy w social mediach są akcjami promocyjnymi, do których przeprowadzenia wykorzystuje się popularne platformy czy strony. Udział w konkursie wiąże się z wykonaniem jakiegoś zadania w celu zdobycia nagrody. Losowanie na Facebooku czy Instagramie, loteria pieniężna to tylko niektóre z form akcji promocyjnych.

Zasadniczo od strony prawnej promocja może być:

W pierwszym przypadku zwycięzca jest wyłoniony losowo, a organizacja promocji w formie loterii jest regulowana przez ustawę o grach hazardowych. Z kolei w przypadku przyrzeczenia publicznego mamy do czynienia z regulacją zawartą w Kodeksie Cywilnym, a zwycięzca jest wyłaniany zgodnie z zasadami ustalonymi przez organizatora.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami: 
tel. (42) 253 49 00

Które portale sprawdzą się najlepiej?

Media społecznościowe to bardzo pojemny termin i w zasadzie organizacja konkursów może być przeprowadzona na różnych stronach. Najczęściej jednak wykorzystywane są portale, takie jak Facebook czy Instagram, które cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników Internetu.

Organizacja konkursów — jak zrobić to legalnie?

Przede wszystkim na początku należy zastanowić się, jaka forma konkursu będzie najodpowiedniejsza: konkurs o charakterze przyrzeczenia publicznego czy może jednak loteria? Kolejnym krokiem jest wybór adekwatnej platformy. Następnie przygotowanie regulaminu, ogłoszenie i przeprowadzenie konkursu.

Regulamin konkursu — o czym warto pamiętać?

Każdy konkurs w mediach społecznościowych powinien mieć swój własny regulamin, który w jasny i zrozumiały sposób określa zasady konkursu, a także prawa uczestników i organizatora. To m.in. takie informacje jak:

  • data rozpoczęcia i zakończenia konkursu,
  • rodzaj nagród,
  • zasady reklamacji,
  • metody wyłonienia zwycięzcy,
  • polityka prywatności.

Przygotowanie regulaminu warto zlecić firmie, która ma doświadczenie w prowadzeniu akcji promocyjnych lub prawnikowi. Raz powstały regulamin, można bowiem aktualizować i dostosowywać do potrzeb różnych konkursów.

Gdzie opublikować regulamin?

Opublikowanie długiego posta z regulaminem na Facebooku czy Instagramie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Organizatorzy konkursów raczej wykorzystują w tym celu witryny internetowe marki lub umieszczają plik w formie PDF na dysku Google. W ten sposób można w wygodny sposób udostępnić użytkownikom plik do odczytu w formie linku.

Przed publikacją regulaminu każdy organizator konkursu powinien zapoznać się z regulaminem wewnętrznym danej platformy czy bloga (może się bowiem okazać, że np. losowanie na Facebooku jest sprzeczne z zasadami).

Ochrona danych osobowych

Przeprowadzenie konkursu nie jest możliwe bez przetwarzania danych osobowych takich jak np. imię, nazwisko, nr telefonu czy adres e-mail. Innymi słowy, nakłada to na organizatora obowiązki zawarte w rozporządzeniu RODO.

Podatek dochodowy od wygranych

Każdy konkurs daje możliwość wygrania nagrody i trudno sobie wyobrazić, by mogło być inaczej, to z kolei oznacza jedno: podatek od nagrody w konkursie. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest pobierany zryczałtowany podatek, którego stawka wynosi 10%. Obowiązek jego pobrania i uiszczenia leży po stronie organizatora konkursu.

Kiedy można skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Istnieją sytuacje, w których można skorzystać z ustawowych zwolnień. Loteria promocyjna, w której jednostkowa wartość nagrody brutto nie przekracza 2280 zł, jest ustawowo wolna od podatku. W przypadku konkursu wolna od podatku jest wygrana lub nagroda, która nie przekracza kwoty 2000 zł. Kwestią sporną pozostaje fakt, czy konkursy organizowane na Facebooku czy Instagramie rzeczywiście zaliczają się do środków masowego przekazu, gdyż to właśnie je obejmuje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Podsumowanie

Każdy konkurs organizowany w social mediach musi spełniać określone wymogi prawne, które powinny być zawarte w regulaminie. To organizator jest zobowiązany zadbać o niezbędne formalności i procedury. Odpowiednio przeprowadzony konkurs może przynieść korzyści zarówno uczestnikom, jak i organizatorowi.

Przeczytaj również inne wpisy na naszej stronie:

Rodzaje premii dla pracownika

Jak zorganizować konkurs w Social Media

Pomysły na nagrody w konkursach

Kontakt

Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa
Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17

ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar


tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93
faks (42) 636 90 97 wew. 17

New Business
newbusiness@smolar.pl
e-mail: biuro@smolar.pl

Certyfikat ISO/IEC
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
Aplikacja Smolar Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie