Sprzedaż premiowa a podatek dochodowy - jak się rozlicza podatek od nagród?
Wielu marketerów stosuje dziś rozwiązania, które pozwalają w szybki i skuteczny sposób zwiększyć sprzedaż i poprawić pozycję danej marki na rynku. Co ciekawe, nie są to drogie rzeczy w porównaniu, chociażby do tradycyjnych reklam, na których efekty trzeba czekać… Dziś zastanowimy się nad tym, czym jest sprzedaż premiowa, jak ją zaplanować i rozliczyć.
Sprzedaż premiowa - definicja
Wiele osób pewnie słyszało termin ‘’sprzedaż premiowa’’, nie każdy jednak zajmuje się na co dzień marketingiem i zasady działania poszczególnych akcji promocyjnych, mogą być mu obce. Definicja sprzedaży premiowej nie określa jasno, czym właściwie ona jest. Nie znajdziemy tego terminu w żadnej ustawie. Niemniej jednak uznaje się, że jest to akcja, w której konsument po spełnieniu określonych warunków zakupowych, otrzymuje nagrodę. Innymi słowy, sprzedaż premiowa gwarantuje nagrodę. Przykład? Kup dwa produkty a trzeci najtańszy otrzymasz gratis. To częsty zabieg stosowany zwłaszcza przez duże firmy, który ma na celu uatrakcyjnienie zakupów danych rzeczy czy usług. Sprzedaż premiowa może przybierać charakter krótko lub długoterminowej akcji. Wszystko zależy od jej ostatecznego kształtu oraz środków finansowych, jakimi dysponujemy.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami:
tel. (42) 253 49 00
Sprzedaż w ramach sprzedaży premiowej
Czasami sprzedaż premiowa może przybierać znamiona loterii. Jeżeli tak jest, należy ją potraktować jako loterię promocyjną i uzyskać odpowiednią zgodę. Chodzi tu głównie o sytuację, gdy mamy do czynienia z ograniczoną ilością nagród. Konsumenci biorący udział w akcji mogą więc nie otrzymać żadnej nagrody, a to, do kogo ostatecznie trafi (zwłaszcza ostatnia w puli), jest kwestią przypadku…
Przypadek to główna cecha loterii promocyjnych, w których każdy ma szansę coś wygrać, ale nikt nie może być pewny nagrody.
Aby uniknąć niejasności, warto, aby sprzedaż premiowa miała jasno określony czas rozpoczęcia i zakończenia akcji z uwzględnieniem informacji, że ta może nastąpić wcześniej, jeśli wyczerpie się pula nagród. Poza tym dobrze jest także ustalić taką liczbę nagród, żeby nie skończyły się one już na samym początku trwania akcji promocyjnej.
Opodatkowanie nagród a podatek dochodowy
Sprzedaż premiowa jest w większości kierowana do klientów indywidualnych. Ich sytuacja prawna, a ściślej mówiąc kwestia nagrody rzeczowe a podatek, jest więc ważna. Ustawa z 26 lipca 1999 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi jasno, że otrzymanie nagrodym, czy to w formie pieniężnej czy rzeczowej rodzi przychód dla podmiotu (przedsiębiorcy czy zwykłego podatnika). Co w takiej sytuacji ma zrobić wygrywający? Spokojnie, jeśli wartość nagrody nie przekracza kwoty 2000 zł, nie musi robić nic. Sytuacja zmienia się, gdy kwota ta zostanie przekroczona. Wówczas to organizator jest zobowiązany uiścić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości wygranej.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą, nie są zwolnione z podatku od uzyskanej w taki sposób nagrody, a sama sprzedaż premiowa jest niezgodna z prawem, gdy jest dokonywana na rzecz pracownika lub osoby, która pozostaje w zależności cywilnoprawnej z organizatorem loterii.
Przeczytaj również inne wpisy na naszej stronie:
Pomysły na nagrody w konkursach