Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie
Agencja marketing zintegrowanego Smolar

Organizacja konkursu - czy jest potrzebny regulamin?

Organizacja konkursu - czy jest potrzebny regulamin?

Organizacja konkursu - czy jest potrzebny regulamin?

Istnieją różne sposoby na to, aby wypromować własną markę, zwiększyć liczbę obserwujących w social mediach, zdobyć nowych klientów, czy po prostu zachęcić do zakupów. Jednym z nich jest organizacja wydarzenia, które daje odbiorcy możliwość wygrania nagrody za wykonanie konkretnego zadania. W przeciwieństwie do loterii organizacja konkursu z nagrodami rzeczowymi nie wymaga żadnego zezwolenia. Zanim jednak przystąpimy do jego ogłoszenia, warto mieć na uwadze kilka istotnych kwestii.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest konkurs.
  • Czy organizacja konkursu może za sobą nieść jakieś komplikacje prawne?
  • Dlaczego konkurs powinien zawierać regulamin?
  • O czym należy pamiętać organizując konkurs na popularnych portalach internetowych.
  • Co powinno znajdować się w regulaminie konkursu.
  • Jak wygląda sprawa RODO.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami: 
tel. (42) 253 49 00

Konkurs - definicja w świetle obowiązujących przepisów

Większość z nas brała udział przynajmniej raz w takim evencie, niekoniecznie zastanawiając się, czym właściwie jest konkurs. Definicja zgodnie z art. 291 Kodeksu cywilnego mówi, że konkurs to rodzaj przyrzeczenia publicznego, w którym:

  • przyrzekający poprzez oświadczenie woli tworzy zobowiązanie (przyrzeka nagrodę), którą otrzyma ten, kto spełni zawarte w oświadczeniu przesłanki, automatycznie stając się jego dłużnikiem,
  • ten, kto uzyska nagrodę staje się automatycznie wierzycielem.

Osoba fizyczna, prawna lub nieposiadająca osobowości prawnej - każda z nich może stać się przyrzekającym.

Ogłoszenie konkursu

To jedna z istotniejszych kwestii, o której należy pamiętać, jeśli organizacja konkursu z nagrodami rzeczowymi ma przyciągnąć szerszy krąg osób. Koniecznie jest publiczne ogłoszenie eventu. Coraz częściej dzieje się to w przestrzeni wirtualnej, gdzie przekaz pojawia się natychmiast i ma nieograniczony zasięg.

Co powinno znaleźć się w treści ogłoszenia? Przede wszystkim, przyrzeczenie będące zobowiązaniem do przyznania nagrody, a także jasne zasady co do jej otrzymania. Warto przy tym zwrócić także uwagę na fakt, że prawna organizacja konkursu musi opierać się na jednym warunku:

  • działaniu, które musi podjąć osoba ubiegająca się o nagrodę. Innymi słowy, to wiedza lub umiejętności, które następnie zostają ocenione i dają szansę na wygranie nagrody.

W innym wypadku wszystko będzie zależało od szczęśliwego trafu i wówczas nie będziemy już mieli do czynienia z konkursem…

Ogłoszenie o konkursie powinno także zawierać informację o rodzaju nagrody oraz sposobie i terminie jej odebrania. Ważne jest także doprecyzowanie, czego ma dotyczyć zadanie konkursowe oraz w jaki sposób zostanie ocenione.

W praktyce większość tych kwestii może być wyjaśniona w regulaminie.

Czy konkurs powinien zawierać regulamin?

W odróżnieniu do loterii promocyjnej, organizacja konkursu z nagrodami rzeczowymi może odbyć się bez sporządzenia regulaminu. Choć nie jest on obowiązkowy, to jednak warto w jakiś sposób zabezpieczyć organizatora na wypadek ewentualnego sporu i w tym m.in. pomaga regulamin konkursu. W wydanym w 2017 roku przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyroku, możemy przeczytać, że:

‘’Dane przedsięwzięcie może być uznane za konkurs, jeżeli posiada stosowny regulamin. Regulamin taki powinien jasno określać organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców i zasady wydawania nagród zwycięzcy (zwycięzcom)’’.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej skontaktuj się z nami: 
tel. (42) 253 49 00

Co powinno znaleźć się w regulaminie konkursu?

Najważniejsze kwestie, które powinny znaleźć się w zapisie regulaminu, to:

  • dane organizatora niezbędne do jego identyfikacji,
  • czas trwania konkursu,
  • określenie, kto może wziąć udział w konkursie oraz podanie ewentualnych wykluczeń,
  • określenie zadania konkursowego i sposobu wyłonienia laureatów,
  • określenie rodzaju nagród oraz sposobu ich odbioru,
  • zasady reklamacji.

Organizacja konkursu na portalach internetowych

To rozwiązanie cieszy się obecnie dużą popularnością. Nic dziwnego, w końcu na co dzień korzystamy z takich platform jak Instagram czy Facebook, które dla firm są doskonałym narzędziem promocji. Prawna organizacja konkursu musi w tym wypadku podlegać także regulacjom wewnętrznym, które są zawarte w regulaminach poszczególnych portali.

Na Facebooku (grupach, stronach i wydarzeniach) zabronione jest reklamowanie gier hazardowych, w których stawką są nagrody finansowe oraz loterii internetowych bez uprzedniego uzyskania zgody udzielonej przez portal. Organizacja konkursu z nagrodami rzeczowymi jest możliwa, ale trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że to po stronie organizatora stoją wszelkie związane z tym kwestie, a w szczególności:

  • oficjalny regulamin,
  • wymagania dotyczące wzięcia udziału w konkursie, w tym ograniczenia np. wiekowe,
  • rodzaj i ilość nagród oraz sposób ich dostarczenia.

W przypadku Instagrama organizator ma obowiązek umieścić adnotację, że konkurs nie jest w żaden sposób związany z serwisem, za jego wdrożenie, organizację i przebieg odpowiada wyłącznie organizator.

Organizacja konkursu a RODO

Każdy rodzaj konkursu wymaga zgromadzenia pewnych danych, dzięki którym możliwe będzie wyłonienie zwycięzcy czy wręczenie nagrody. Dane te są przetwarzane na podstawie zgody uczestników, bez której defacto nie jest możliwe wzięcie udziału w konkursie. Administratorem danych pozostaje organizator, chyba że zleci to zadanie podmiotowi zewnętrznemu. Informacja o tym, kto administruje danymi, musi być jawna dla uczestników.

Przeczytaj również inne wpisy:

Czym jest premia dla pracownika?

Jak przepisowo zorganizować loterię promocyjną?

Czym jest program lojalnościowy?

Kontakt

Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa
Biuro pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17

ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
ul. Inżynierska 15
93-569 Łódź
Lokalizacja firmy Smolar


tel.: (42) 636 90 97
tel.: (42) 636 90 93
faks (42) 636 90 97 wew. 17

New Business
newbusiness@smolar.pl
e-mail: biuro@smolar.pl

Certyfikat ISO/IEC
Zespół Obsługi Promocji SAMSUNG
samsung@smolar.pl
tel.: (42) 253 49 00

Polityka plików cookies   |   Blog
Aplikacja Smolar Profil agencji na Linkedin Nasz kanał na YouTube Profil Agencji na Instagramie